امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 58563
  پرینتخانه » اجتماعی, فرهنگ و هنر, مذهبی تاریخ انتشار : 11 خرداد 1396 - 18:18 | | ارسال توسط :

عمل دینی والدین کافی نیست/ آگاهانه فرزندان را با دین همراه کنید

مشاور امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه صرف عمل دینی والدین کافی نیست، تصریح کرد: بخش انتقال و تفهیم مطلب دینی مهم‌ترین بخش تربیت است.

به گزارش بابل نوین، فرزانه نیکوبرش، مشاور امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به این سؤال که قبلاً مطرح می‌شد که پدر و مادر اگر عملاً به مسائل دینی مقید باشند برای تربیت دینی کودکان کافی است، اما اکنون در خانواده‌های متدین هم شاهد هستیم کودکان ناسازگاری دینی از خود نشان می‌دهند؛ برای انتقال مفاهیم دینی در شرایط معاصر والدین چه عملکردی باید داشته باشند؟ گفت: این بحث، بحث درستی نیست که صرف رفتار والدین انتقال دهنده مفاهیم دینی به فرزندان است.

صرف عملکرد والدین محور حرکتی برای فرزندان نیست

وی تشریح کرد: صرف عملکرد والدین محور حرکتی برای فرزندان نیست. ما به تربیت فرزندان توسط والدین معتقد هستیم که در این تربیت یکی از بخش‌ها عمل خود والدین است و بخش انتقال و تفهیم مطلب مهم‌ترین بخش تربیت دینی است که این اقدام باید با شناخت صورت گیرد.

نیکوبرش با تأکید بر اینکه وقتی پدر و مادر به انجام اعمال دینی از جمله نماز و روزه اقدام می‌کنند باید فلسفه و دلایل این اقدام را برای فرزند خود تشریح کنند، گفت: خانواده در جایگاهی قرار دارد که می‌تواند این انتقال مفهومی را به‌خوبی انجام دهد. در تربیت فرزند در اسلام آمده است که باید مسائل تربیتی همگام با هم پیش برود، اگر یک جا ضعف وجود داشته باشد در مراحل تربیتی مباحث نمی‌تواند هم‌پوشانی داشته باشد و باعث القای فکری و در نتیجه بحث عملکردی شود.

وی ادامه داد: باید خانواده شناخت و قدرت انتقال مفاهیم را پیدا کند و مادر بداند که فرزندش به چه چیزهایی علاقه دارد تا به کمک همان مسائل مورد علاقه فرزند، مباحث دینی را به وی منتقل کند. به عنوان مثال والدین قبل از ماه رمضان باید به تبیین فلسفه روزه برای فرزندان بپردازند. والدین باید به‌حدی به فرزندان خود نزدیک باشند که گفت‌‌و‌گویی بین آنها صورت گیرد. به این صورت که والدین کنجکاوی کودک را تحریک کنند و با زبان کودکانه مفاهیم دینی را به کودک خود منتقل کنند.

بهترین شرایط را برای انجام عمل دینی برای فرزندان فراهم کنیم

مشاور امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه چون بچه‌ها ضمیر پاکی دارند مفاهیم را می‌پذیرند، عنوان کرد: مرحله دوم در انتقال مفاهیم دینی این است که بهترین شرایط را برای انجام عمل دینی برای فرزندان فراهم کنیم. یعنی فرزندان را مجبور به انجام عبادات نکنیم بلکه باید بستر را با بهترین امکانات فراهم و فرزندان را برای ورود به این ماه مهیا کنیم تا عبادت برای آنها جنبه خوشی داشته باشد حتی وقتی گرسنگی و تشنگی بخشی از آن عبادت باشد؛ اما اگر فرزندان آگاهی نداشته باشند و صرفاً از پدر و مادر تقلید کنند سختی‌هایی مانند گرسنگی باعث می‌شود در میانه راه بمانند.

همراه کردن آگاهانه از کارکردهای مهم اما فراموش شده

وی عدم فراهم کردن بستر مناسب برای عمل به دستورات دینی را از مشکلات کنونی خانواده‌های ما دانست و گفت: به حدی در مسائل روزمره و اشتغالات غرق هستیم که مانع از این می‌شود کودک را آگاهانه با خود و خانواده همراه کنیم. این همراه کردن آگاهانه از کارکردهای مهم خانواده است که به فراموشی سپرده شده است.

نیکوبرش گفت: پدر بودن و مادر بودن مهم‌ترین وظیفه و مسئولیت والدین است. اگر پدر و مادر فرصت مسجد رفتن و یا حضور در کلاس‌های دینی را ندارند امروزه فضاهای رسانه‌ای و مجازی فرصت مطالعاتی گسترده‌ای به وجود آورده است. یعنی اگر والدین مسئولیت خود را بشناسند زمینه و آگاهی خود را بالا می‌برند تا بتوانند مفاهیم دینی را به فرزندانشان منتقل کنند در حالی که بسیاری از آنها کارکرد خانواده را به مدرسه، جامعه و دوستان محول کرده‌اند و همین باعث شده ضعف‌های رفتاری در خانواد‌ه‌ها ایجاد شود. اگر والدین فرصت مطالعه کتاب ندارند می‌توانند از سایت‌های معتبر مسائل تربیتی را سؤال کنند به ویژه اینکه مشاوره‌های آنلاین در سایت‌های معتبر برای ارائه پاسخ‌های درست به والدین وجود دارد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.