امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 58561
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 11 خرداد 1396 - 18:10 | | ارسال توسط :

سیف: ارز تا پایان سال جاری تک‌نرخی می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی برای چندمین بار وعده تک‌نرخی شدن نرخ ارز را داده است، وعده‌ای که بار‌ها و بار‌ها طی چهار سال دولت یازدهم تکرار ولی به آن عمل نکرد.

به گزارش بابل نوین، وعده تک‌نرخی کردن نرخ ارز در دولت یازدهم دیگر به یک موضوع تکراری تبدیل شده، وعده‌ای که انگار به راحتی عنوان ولی اجرای آن هیچگاه صورت نگرفته است، چرا که از سال ۹۳، سیف به دادن این وعده پرداخته و با عدم تحقق آن، در سال ۹۴ هم آن را تکرار کرد. جالب اینکه حتی در سال ۹۴ عنوان شد تا شش ماه پس از برجام ارز تک نرخی می‌شود اما وعده تک نرخی شدن نرخ ارز نه تنها تا اواسط سال ۹۵، بلکه تا سال پایانی دولت راستگویان! هم محقق نشد.
زمان زیادی از افزایش نرخ ارز در زمستان سال گذشته سپری نشده است، زمانی که نرخ ارز برای اولین بار وارد کانال‌های ۳۹۰۰ و ۴۰۰۰ تومان می‌شد، زمانی که حتی رکورد بیشترین میزان قیمت دلار دولت قبل را هم شکسته بود. زمانی که حتی حیدر مستخدمین حسینی معاون اسبق وزیر اقتصاد دولت اصلاحات هم در این زمینه گفته بود: اکنون حدود چهار سال است که رئیس‌جمهور از یکسان‌سازی نرخ ارز سخن می‌گوید. وعده داده شده بود از  اوایل سال ۱۳۹۵ یکسان‌سازی ارز در دستور کار قرار گرفته شود ولی اکنون می‌بینیم که هنوز شرایط آن فراهم نشده است.
سال گذشته که سال نخست اجرای برجام محسوب می‌شد، فاصله نرخ ارز رسمی و آزاد از ۴۰۰ تومان به ۸۰۰ تومان افزایش پیدا کرد، هر چند، چند ماهی هست که این فاصله کمتر شده اما این اختلاف نسبت به نیمه نخست سال قبل بدتر شده و فاصله ارز رسمی‌(که در کانال ۳۲۰۰ تومان است) با ارز آزاد (که در کانال ۳۵۰۰ تومان است) به حدود ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است. این یعنی طی یکسال گذشته حتی در جهت تک‌نرخی شدن هم حرکت نکردیم، چه برسد به محقق شدن آن!
آش وعده‌های بی‌شمار دولت روحانی در تک‌نرخی کردن نرخ ارز آنقدر شور بود که حتی صدای رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس را در سال گذشته درآورد. محمدرضا پورابراهیمی در خصوص اهتمام واقعی دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز، به صراحت گفت: در شرایط کنونی بهترین موقعیت است که دولت این کار را انجام دهد ولی دولت می‌گوید شش ماه بعد و شش ماه بعد می‌‌گوید شش ماه دیگر و شش ماه بعد هم وعده شش ماه دیگر را می‌دهد، حرف مرد یکی است و البته انتها نیز ندارد و حالا سه سال و نیم است که دولت می‌گوید در شش ماه آینده یکسان‌سازی نرخ ارز انجام می‌شود.
جالب توجه اینکه، حسن روحانی در خلال تبلیغات انتخاباتی سال ۹۲ با حضور در برنامه «با دوربین» شبکه اول سیما پس از آنکه وعده ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات اقتصادی داد، درباره نرخ ارز نیز گفت: «ما شاهد هستیم که دلار بعد از چندماه به چندین برابر قیمت افزایش پیدا می‌کند، مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، خودشیفتگی، عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور و بی‌ثباتی‌ها است.» احتمالا رئیس‌جمهور نمی‌دانست در دولت خودش رکورد گران‌ترین نرخ ارز شکسته خواهد شد وگرنه حرفی را نمی‌زد که خودش یک زمانی مصداق آن بشود…حال دوباره شاهد وعده تک‌نرخی کردن نرخ ارز هستیم و با اینکه هر بار امیدوار می‌شویم که این دفعه دیگر راست گفته‌اند، اما به قول معروف با حلوا حلوا کردن، دهان شیرین نخواهد شد. بهتر است مسئولان مربوطه حداقل یکبار بجای دادن وعده و عمل نکردن به آن، وعده‌ای را هم عملی کرده و سپس آن را در شیپور رسانه‌های زنجیره‌ای خود بدمند.
حال برای (معلوم نیست) چندمین بار رئیس‌کل بانک مرکزی از تک‌نرخی شدن نرخ ارز تا پایان سال جاری خبر داده است. چنانچه سیف در حاشیه جلسه هیئت دولت گفته است:‌ «تک‌نرخی کردن ارز یکی از برنامه‌های قطعی ما در سال جاری است.» و «نرخ ارز تا پایان سال تک‌نرخی می‌شود.» باید منتظر بود و دید دولتی که بی‌جهت لقب ارباب وعده‌ها را یدک نمی‌کشد، چقدر می‌تواند به این وعده‌اش پایبند باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.