امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 77285
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 02 بهمن 1396 - 13:48 | | ارسال توسط :

لزوم اصلاحات اساسی در آیین نامه شورای صنفی نمایش

به گفته برخی از اهالی سینما آیین نامه اکران یا آیین نامه شورای صنفی نمایش، چندین سال است که تغییری نکرده است و این در حالیست که این آیین نامه شدیدا نیازمند بازبینی و بررسی شورای صنفی نمایش است، اصلاحاتی که شاید می بایست چند سال پیش انجام می شد تا اکنون شاهد این نابسامانی در اکران نباشیم.

به گزارش بابل نوین، وضعیت اکران در سال های اخیر با مسائل و مشکلاتی مواجه بوده است که پاییز امسال به اوج خود رسید. به طوری که در نیمه اول سال با تعداد اکران مناسب و درخوری گذشت، ولی در نیمه دوم تعداد اکران ها به به بیش از ۱۶ فیلم همزمان رسید. شرایطی که به اعتقاد فیلمسازان خود فیلم ها با اکران شان به یکدیگر ضربه می زنند. در این معضل که یکی از ده ها مشکل اکران است، کمبود سالن های نمایش نیز بی تاثیر نیست. شرایطی که شاید تا چند سال آینده و تا آماده سازی و تاسیس سالن های به روزتر، به همین منوال بگذرد.
بسیاری از سینماگران معتقدند که مشکلات اکران به مسائل گوناگونی مرتبط است، حتی در گزارش های پیشین در گفت و گوهایی که با برخی فیلمسازان داشتیم به این موضوع اذعان داشتند که زور فیلمسازان به سینماداران نمی رسد! هر چند برای سینماداران هم در انتخاب و اکران فیلم ها باید حقی قائل شد.
این گونه است که لزوم مشورت صنوف مختلف سینمایی در شورای صنفی نمایش متشکل از تهیه کنندگان، پخش کنندگان، سینماداران و نماینده وزارت ارشاد، برای حل معضلات اکران بیشتر حس می شود.
به گفته برخی از اهالی سینما آیین نامه اکران یا آیین نامه شورای صنفی نمایش، چندین سال است که تغییری نکرده است و این در حالیست که این آیین نامه شدیدا نیازمند بازبینی و بررسی شورای صنفی نمایش است، اصلاحاتی که شاید می بایست چند سال پیش انجام می شد تا اکنون شاهد این نابسامانی در اکران نباشیم. شاید بهترین زمان اصلاح این آیین نامه پیش از شروع جشنواره فیلم فجر باشد. چرا که پس از آن فیلم ها در تلاش برای رسیدن به اکران نوروز هستند و عملا اصلاح آیین نامه هم بدون هیچ تغییری به سال بعد موکول می شود. اکنون که دو هفته تا شروع جشنواره فیلم فجر بیشتر زمان باقی نمانده، این موضوع نیازمند رسیدگی و مدیریت هر چه سریع تر است.
***
مرتضی شایسته:
یکی از اصلاحات پیشنهادی حذف گروه آزاد است

مرتضی شایسته، تهیه کننده و مدیر عامل شرکت هدایت فیلم در خصوص اصلاح آیین نامه اکران سال ۹۷ به بانی فیلم گفت: ما بخشی از اصلاحات پیشنهادی خودمان را به شورای صنفی و مراکز تصمیم گیری ارائه داده ایم. یکی از موارد پیشنهادی ما این بود که باید شورای اکران و نمایش داشته باشیم، این شورای اکران و نمایش فقط کارش تصمیم گیری و اصلاح آیین نامه است ولی کار اجرایی نباید انجام دهد. این شورا هر سه یا چهار ماه جلسه ای تشکیل می دهد و اگر به مواردی برخورد کرد، اصلاح می کند.
این تهیه کننده در ادامه گفت: دیگر پیشنهادمان تشکیل یک دبیرخانه متشکل از نمایندگان شورای عالی تهیه کنندگان، سینماداران، کانون پخش کنندگان و کانون کارگردانان است که ریاست آن هم دوره ای است. کار این دبیرخانه نظارت بر اکران ها و قراردادهاست. اگر از نظر آیین نامه ای به مواردی برخورد کردند باید به شورای بالاتر یعنی اکران و نمایش اعلام کنند. همچنین ما یک کمیته انضباطی متشکل از اعضای صنف پیش بینی کرده ایم که وظیفه اش رسیدگی به تخلفات سینماداران و پخش کنندگان است، فورا هم نظر خود را اعلام می کند و بلافاصله هم اجرا می شود.
تهیه کننده فیلم سینمایی «بوی کافور، عطر یاس» با اشاره به اینکه در این اصلاحات پیشنهادی گروه آزاد نخواهیم داشت، عنوان کرد: ما هفت گروه سینمایی پیشنهاد کرده ایم و گروه آزاد هم نخواهیم داشت. از طرفی سرگروه ها نیز دو زیر مجموعه دارند اما امضای قرارداد با سرگروه است، یعنی هر سرگروه دو زیرمجموعه دارد که قراردادها را پیگیری می کنند. همچنین سرگروه ها هم به پردیس های سینمایی اطلاق می شود که بیشتر از سه سالن دارند و سینماهای یک، دو و سه سالنه امکان اینکه سرگروه باشند را ندارند.
وی ادامه داد: اکران ها نیز را در شش ماه اول، هفت هفته و در شش ماه دوم هشت هفته پیش بینی کرده ایم که بعد از هفت هفته و هشت هفته باید اکران جمع آوری شود و فقط در سینماهایی که بیش از هفت سالن دارند اکران می تواند ادامه پیدا کند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «بوتیک» اضافه کرد: ما نظراتمان نظرات کانون پخش کنندگان سینمای ایران است که پس از مشاوره و نظرخواهی از اعضای کانون پخش به این صورت به ابراهیم داروغه زاده و همایون اسعدیان و انجمن سینماداران و شورای عالی تهیه کنندگان و آقای فرجی تقدیم کرده ایم. در حال حاضر این اصلاحات پیشنهادی که به صورت مکتوب ارائه داده ایم وارد شورا شده است و باید دید چه خواهد شد.
وی در پاسخ به اینکه در این اصلاحات پیشنهادی برای اکران های مهم مثل عید نوروز و عید فطر چه تصمیماتی اتخاذ شده، یادآور شد: در این مورد هیچ تصمیم خاصی گرفته نشده چرا که همین آیین نامه پیشنهادی که تدوین کرده ایم طوری نگارش شده که حق کسی ضایع نشود و هر دفتر فیلم هم در هر دوره اکران می تواند حداکثر دو فیلم اکران کند.
***
حبیب اسماعیلی:
آیین نامه فعلی شفافیت لازم را ندارد

حبیب اسماعیلی معتقد است اکثر مشکلاتی که در خصوص اکران داریم به این برمی گردد که آیین نامه فعلی شفافیت لازم را ندارد.
حبیب اسماعیلی، تهیه کننده و پخش کننده در خصوص اصلاح آیین نامه شورای صنفی نمایش به بانی فیلم گفت: تا جایی که اطلاع دارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه سینما، شورای عالی تهیه کنندگان، کانون سینماداران و پخش کنندگان مرتبا در خصوص اصلاح آیین نامه شورای صنفی نمایش جلسه گذاشته اند. فکر می کنم این اشکالاتی که پیدا می شود به این برمی گردد که این آیین نامه شفافیت لازم را ندارد.
وی افزود: وقتی آیین نامه ای نوشته می شود که می توان از آن تفسیرهای گوناگونی داشت، طبیعتا به بیراهه خواهد رفت. برای همین است که در نیمه اول سال با تعداد مناسبی از فیلم ها و در نیمه دوم سال با تعداد زیادی از فیلم ها در اکران روبرو می شویم. این موارد باید از ابتدای سال پیش بینی شوند، اگر قرار است گروهی به سرگروه ها اضافه شود و یا تعداد فیلم های گروه آزاد را باید در نظر داشته باشند. به نظر من اگر این آیین نامه دقیق در نظر گرفته شود، جلساتی که برپا می شود حکم دبیرخانه را پیدا می کند و امکان تغییر و اعمال سلیقه در آن کمتر شود.
تهیه کننده فیلم سینمایی «سه بیگانه» با بیان اینکه در حال حاضر سرگروه ها با هم از لحاظ مبلغی توازن ندارند ادامه داد: مثلا یک سرگروه کف فروشش ۱۵ میلیون تومان است و دیگری ۳۰ میلیون تومان، مشخص است که برخی از فیلم ها در برخی از گروه ها از امکانات بیشتری برخوردارند. وقتی اسم کلمه سرگروه می آید می گویند کدام سینماها؟ در صورتی که سرگروه یک سینماست که تصمیم می گیرد و با آن قرارداد بسته می شود. پخش کننده است که باید برای آن ۱۰-۱۵ سینما فراهم کند. فکر می کنم اگر این موارد روشن شود شاهد عدالتی در اکران خواهیم بود.
اسماعیلی بیان کرد: نمی خواهم بگویم که باید مثل سال های گذشته که جدول بسته می شد و نوبتی بود انجام شود. اگر کسی که امکانات بهتری دارد و صاحب سینماست و سرگروه دارد طبیعتا می تواند بهره مندی بهتری از فیلم ها داشته باشد. ولی می توانند به نحوی مدیریت کنند که آن فیلم های خوبی که در هر زمان از سال مخاطب دارد را در زمان های دیگری غیر از مناسبت ها اکران کنند. بسیاری از فیلم ها در این زمان که ۲۰ فیلم روی اکران است، از فروش های خوبی هم برخوردار شده است. در مجموع باید عدالتی برای تولید کننده و صاحبان فیلم ها برقرار شود. توقع نداریم فیلمی که مورد استقبال قرار نمی گیرد عید نوروز اکران شود چون چراغ سینما همیشه باید روشن باشد و مخاطبان به سینما بیایند. هر چه سینماها پر باشد برای خود سینما خوب است. ولی دیده ایم برخی از فیلم ها که ضعیف بوده اند اکران شده و مورد استقبال قرار نگرفته اند و یا برخی فیلم ها فیلم خوبی هم بوده اند ولی حتی نتوانسته اند سرگروه بگیرند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «پاتو زمین نذار» با اشاره به شلوغی ایام برگزاری جشنواره فجر و به تعویق افتادن اصلاح آیین نامه، یاداور شد: هر سال مشکلات مطرح می شود ولی کم کم به ایام جشنواره که می رسیم، فیلم های جشنواره برای عید اقدام می کنند در حالی که آیین نامه اصلاح نشده است، لذا مجبورند فیلم ها را با آیین نامه سال گذشته اکران کنند. همین که با آیین نامه سال گذشته اکران می شود کسی نمی تواند جلودار آن باشد، حتما باید تا پایان سال با همان آیین نامه کار کنند. این بازیگر توضیح داد: همه ما شرایط هر سال را می بینیم. به نظرم کسانی که واقعا صلاحیت این کار را دارند باید بنشینند و به یک جمع بندی برسند که همه فیلم ها رنگ اکران را ببینند. البته این موضوع کمی هم به کمبود سالن سینما برمی گردد. درست است که عرضه و تقاضایمان با هم همخوانی ندارد و تولیداتمان بیش از ظرفیت اکران است. باید تدبیری اندیشید که میزان تولیدات سینمایی و سالن های نمایش به هم نزدیک شود. شاید بهتر باشد تولیدات را کمتر کنند. از طرف دیگر شاید با سالن های سینمایی که در حال ساخت است ظرف چند سال آینده مشکلات اکران حل شود. درخواست ما این این است که حق کشی نباشد و عدالت رعایت شود. در این صورت کسی نمی تواند اعتراض کند که چرا فلان فیلم بیشتر می فروشد. بسیاری از فیلم ها هستند که چند سال است که پشت نوبت اکران می مانند و و رنگ اکران را نمی بینند و کهنه می شوند. این موارد باید پیش بینی شوند. این آیین نامه انقدر باید قرص و محکم باشد که اگر چند وقت دیگر فیلم هایی که در جشنواره مورد توجه قرار می گیرند با آیین نامه جدید در لیست اکران نوروزی قرار بگیرند.
اسماعیلی با اشاره ای اینکه برای اصلاح آیین نامه قطعا از صنوف مختلف مشاوره گرفته شده، خاطرنشان کرد: مسائل و مشکلاتی که داشته ایم را مطرح کرده ایم و به صورت مکتوب ارائه داده ایم. قطعا در شورای عالی تهیه کنندگان هم این مسائل مطرح شده و نقطه نظرات جمع آوری شده است. به نظر من کسانی که در حال جمع بندی این موارد هستند باید هر چه زودتر خروجی خوبی از این آیین نامه شورای صنفی ارائه دهند. هر چه به تاخیر بیفتد و به ایام برگزاری جشنواره برسد همه درگیر هستند. اگر قبل از جشنواره این آیین نامه نهایی نشود و به اطلاع دوستان نرسد امکان دارد دوباره به این مشکلات مواجه شویم. ایام نوروز و عید فطر را هم در پیش داریم و باید اکران های آن مدیریت شود. نباید به گونه ای اکران شوند که خود فیلم ها به هم ضربه بزنند.
وی اضافه کرد: چندین سال قبل آیین نامه سال بعد را پس از جشنواره تدوین می کردند. آیین نامه در چند سال گذشته تغییری نکرده، اگر هم تغییری داشته بسیار نامحسوس بوده است. باید به صورت زیربنایی همه مشکلاتی که در این چند سال گذشته رخ داده را مورد ارزیابی قرار دهند که بتوانند این مشکلات را برطرف کنند.
***
داریوش باباییان:
گروه آزاد جمع شود، سرگروه ها زیاد شوند

داریوش باباییان تهیه کننده در رابطه با تدوین آیین نامه جدید اکران به بانی فیلم گفت: یک سری متخصص پخش، سینمادار و تهیه کننده اطلاعات را جمع آوری می کنند و تعداد زیادی از بچه های سینما_ به خصوص خودم- تلاش کردند جلسه اصلی را بگذارند و آئین نامه را به نتیجه مطلوب برسانند. یکی از حرف هایی که می زنم این است که شاید آیین نامه همه ساله آزمون خوبی بوده، ولی به نظر اکثریت خطاست و آزمون نبوده است. حالا شاید باید یک بار خطا کنند تا تبدیل به آزمون شود.
این تهیه کننده ادامه داد: ما درخواست کردیم که این جلسه را هر چه زودتر برگزار کنیم، اما گویا اخیرا اطلاع داده اند تعدادی از بچه های دفاتر قرار است بنشینند و آن را به جمع بندی برسانند. آن جلسه اصلی هنوز انجام نشده و به نظرم خیلی دیر است. گویا اکثر دفاتر و صاحبان می گویند می خواهند فیلم های نوروز را انتخاب کنند و بعد آیین نامه درست کنند که این باز یک مسأله خطی و پارتی بازی محسوب می شود. برنامه اکران نوروز و برنامه کلی سال، باید هرچه زودتر و قبل از جشنواره اتفاق بیفتد و به جمع بندی کلی و ارسال آیین نامه به دفاتر و صاحبان تولید برسد تا بدانند بر مبنای این آیین نامه قرار است سال جدید را شروع کنند. امیدوارم این آیین نامه طوری نوشته شود که برای همه دفاتر اثرگذاری مثبت داشته باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که فکر نمی کنید بعد از جشنواره زمان مناسب تری باشد، گفت: بعد از جشنواره هم یک سری فیلم مدعی می شوند که می خواهند اکران کنند و هم اینکه اگر آن زمان باشد، یک سری دفاتر می گویند قول و قراری گذاشتیم که الآن اکران کنیم و قرارداد بستیم؛ یعنی تبدیل به حکم قبل از دستور می شود و این خیلی بد است.
باباییان با اشاره به اینکه آیین نامه معمولا دی ماه آماده می شد، افزود: الان کمی دیر شده است و اگر قبل از جشنواره این اتفاق بیفتد، خط و خطوط اکران مشخص می شود.
تهیه کننده فیلم «بازنده» در رابطه با اینکه با توجه به اعتراض فیلمسازان از وضعیت اکران، چه نکاتی باید مد نظر قرار گیرد، عنوان کرد: گروه آزاد باید جمع شود و سرگروه ها باید حتما زیاد شوند و تعداد سینماها کمتر شود تا فیلم بیشتری اکران شود و تمام فیلم ها دنبال نمایش یک فیلم خاص نباشند. اگر از جمع بندی ۲۷ سینما برای یک فیلم، به جمع بندی ۱۵ سینما برای یک فیلم برسند، فکر می کنم فیلم های بیشتری اکران می شود و مخاطب می تواند از سینمای نمایش دهنده فیلم خودش استفاده کند؛ یعنی در سراسر تهران تقسیم شوند. باید جمع بندی های مثبتی در آیین نامه اتفاق بیفتد که اثرگذار باشد.
باباییان در پاسخ به اینکه برای اصلاح آیین نامه چطور باید از صنوف مختلف مشاوره گرفته شود، توضیح داد: به دلیل اینکه سینمادار، تولید کننده و پخش کننده ذی نفع هستند، باید این سه گروه نظر بدهند و به جمع بندی برسند. علاوه بر این، ناظر ۱۰۰ درصد باید رئیس سازمان سینمایی یا رئیس اداره کل اداره نظارت و ارزشیابی باشد. باید خودشان باشند و نفر نفرستند، چون نمی تواند برش مناسبی در نظریانی که وتو می کنند، داشته باشند.
تهیه کننده «بوی گندم» در رابطه با اینکه برای اکران نوروز چطور باید تصمیم گیری شود، تشریح کرد: اگر امسال آیین نامه نوشته شود، باید طوری باشد که این کار را انجام ندهند؛ یعنی چهار یا پنج برنامه آینده خود را مشخص کنند و قرارداد ببندند و اگر روزی فیلمی به وسط یا پایان عید فطر نزدیک شد، کسی نباید دلخور شود. ولی اگر باز بگذارند و همان بازی هر ساله باشد، به طور مسلم پارتی بازی اتفاق می افتد.
وی در خصوص اینکه چه کسانی قرار است در رابطه با آیین نامه نظر دهند، گفت: طوری که شنیدم، حدود ۲۰ نفر از کل این سه یا چهار گروه هستند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.