امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 78802
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 24 بهمن 1396 - 14:06 | | ارسال توسط :

لزوم حذف شرط زمان ۱۵ دقیقه برای فیلمهای کوتاه

به گزارش بابل نوین، «حیوان» ، «مارلون»، «فاش» و «وقت ناهار» چهار فیلم کوتاهی بودند که امسال در جشنواره فیلم فجر ۳۶ به نمایش درآمدند. گزیده ای از صحبتهای کارگردانان سه فیلم از چهار فیلم را در گفت گو با بانی فیلم در ادامه می خوانید. بهمن ارک: امیدوارم سال آینده در مورد تایم آثار […]

به گزارش بابل نوین، «حیوان» ، «مارلون»، «فاش» و «وقت ناهار» چهار فیلم کوتاهی بودند که امسال در جشنواره فیلم فجر ۳۶ به نمایش درآمدند.
گزیده ای از صحبتهای کارگردانان سه فیلم از چهار فیلم را در گفت گو با بانی فیلم در ادامه می خوانید.

بهمن ارک:
امیدوارم سال آینده در مورد تایم آثار تجدید نظر شود

فیلم کوتاه «حیوان» به کارگردانی برادران ارک، یکی از فیلم هایی بود که به بخش فیلم کوتاه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرد. بهمن ارک، یکی از کارگردانان این فیلم به بانی فیلم گفت: طبق قوانینی که جشنواره فیلم فجر تعیین کرد، زمان فیلم های کوتاه باید زیر ۱۵ دقیقه می بود. به خاطر همین بسیاری از فیلم ها انتخاب نشدند. امیدوارم که در سال های بعد درباره این تایمی که برای آثار در نظر گرفته اند تجدید نظری کنند تا فیلم های بهتر و با کیفیت تری هم بتوانند در این جشنواره حضور داشته باشند. لزوما نباید فیلم ۱۵ دقیقه باشد. در این صورت فیلم های تجربی بیشتری بتوانند شرکت کنند و حداقل ده فیلم در این بخش از جشنواره حضور داشته باشند. ولی باز هم همین که در جشنواره امسال چهار فیلم کوتاه راه پیدا کردند جای امیدواری است.
این کارگردان در مورد اینکه فیلم ها با ژانرهای مختلف اعم از تجربی و داستانی و انیمیشن در یک بخش این جشنواره گنجانده می شود گفت: اتفاقا این مورد خود بسیار خوب است. این چیدمان را دوست دارم و اینکه موضوع بندی و ژانر بندی در این خصوص وجود ندارد کاملا درست است. البته انیمیشن می تواند از بخش فیلم کوتاه جدا شود ولی در تاکنون به این نتیجه نرسیده اند و مربوط به سیاست های خود جشنواره است که من از آنها با خبر نیستم.ارک در مورد بازگشت فیلم کوتاه به جشنواره فجر ادامه داد: من این قضیه را مدیون پیگیری انجمن صنفی فیلم کوتاه، آقای امینی تیرانی، بچه های فیلم کوتاه و انجمن سینمای جوانان می دانم که با توجه به ناامیدی هایی که وجود داشت، تلاش کردند امسال این اتفاق بیفتد. این بسیار خوب است. در جشنواره های معتبر دنیا مثل ونیز و کن و… همیشه بخشی به فیلم کوتاه اختصاص می دهند. دلیل اصلی آن این است که فیلمسازان جوان و کسانی که می خواهند وارد بخش سینمای اصلی بشوند کنار فیلمسازان بزرگ قرار بگیرند، همچنین ارتباطاتی در این میان شکل می گیرد در مسیر آینده فیلمسازی تاثیرگذار خواهد بود. نمی دانم چرا در این سال ها فیلم کوتاه از جشنواره فیلم فجر حذف شده بود. ولی باز هم همین که به این روشن فکری رسیده اند عالیست.

درناز حاجیها:
نمی توان فیلم کوتاه را از یک جشنواره حذف کرد

درناز حاجیها، تهیه کننده و کارگردان فیلم کوتاه «مارلون»، یکی از چهار فیلمی که به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرد،
در مورد آثار رقبای خود در این بخش از جشنواره به بانی فیلم گفت: «حیوان» را دیده ام و به نظرم فیلم کوتاه بسیار خوب و درستی است. فیلم «وقت نهار» را هم دیدم و آن را دوست دارم، هر چند فرصت نشد با علیرضا قاسمی، در جشنواره فیلم کوتاه تهران گپی داشته باشیم، حرف های زیادی دارم که راجع به فیلم بزنم. موقعیت فیلم بسیار ناب است.
حاجیها در مورد قوانین جشنواره فیلم فجر در مورد فیلم های کوتاه، مبنی بر اینکه فیلم ها باید زیر ۱۵ دقیقه باشند، یادآوری کرد: این موارد جزو قوانین جشنواره است. جشنواره معتبری همچون کن نیز در دو بخش برگزار می شود، یک بخش فیلم های کوتاه زیر ۱۵ دقیقه و بخش دیگر فیلم های زیر ۳۰ دقیقه. البته فیلم های زیر ۱۵ دقیقه فیلم هایی هستند که برای نخل طلا کاندید می شوند و فیلم های زیر ۳۰ دقیقه هم حتما باید فیلم دانشجویی باشند. من هم این شانس را داشتم که فیلمم این قوانین را دارا باشد. البته فیلم دیگرم «مرضیه» هم بود که شامل این قوانین نمی شد و اگر فقط آن فیلم را داشتم این شانس از من هم گرفته می شد. ولی می دانم فیلم های خوبی هم هستند که متاسفانه به خاطر این محدودیت ها نتوانسته اند به جشنواره راه پیدا کنند.
این کارگردان در خصوص بازگشت بخش فیلم کوتاه به جشنواره بین المللی فیلم فجر اضافه کرد: این بسیار خوب است که بخش فیلم کوتاه به جشنواره فیلم فجر برگشت. چرا که واقعا نمی توان فیلم کوتاه را از یک جشنواره حذف کرد. جشنواره فیلم فجر که مهم ترین جشنواره فیلم ایران به حساب می آید و همه جای دنیا آن را می شناسند، اگر بخش فیلم کوتاه نداشته باشد گویا یک چیزی کم است. مثل این است که داستان کوتاه را جزو داستان یا رمان به حساب نیاورند. فیلم کوتاه هم بخشی از سینماست. یک سری از فیلمسازان هستند که حرفه شان ساخت فیلم کوتاه است. شاید کارگردانی نخواهد هیچ وقت وارد حیطه فیلم بلند شود و در حوزه فیلم کوتاه بسیار هم متبحر باشد، لذا این شانس نباید از او گرفته شود که نتواند در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند.

احسان مختاری:
خوشحالم که سیمرغ فیلم کوتاه حفظ شد

فیلم کوتاه «فاش» به کارگردانی احسان مختاری و تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان، یکی از چهار فیلمی بود که به بخش فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرد.
مختاری در این خصوص به به بانی فیلم گفت: درست است که امسال دومین سالیست که سیمرغ فیلم کوتاه به جشنواره فیلم فجر برگشت، ولی به نظرم نکته بسیار مهم این است که بالاخره سیمرغ فیلم کوتاه حفظ شد و این جای تشکر از کسانی دارد که در این راه تلاش کردند، خصوصا انجمن سینمای جوانان و آقای موسوی و انجمن صنفی فیلم کوتاه و آقای تیرانی و همه همکاران آنان.
وی در ادامه تاکید کرد: مقوله ای به مقررات این بخش اضافه شده است این است که حتما آثار باید زیر ۱۵ دقیقه باشند و بنا به تشخیص خود جشنواره فجر، تایم طلایی فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه است. ولی اگر نظر مرا بخواهید می گویم کاش فیلم های بیشتری بودند و رقابت گسترده تر و بیشتری در جشنواره ایجاد می شد. همچنین کاش دو فیلم تجربی که در جشنواره فیلم کوتاه تهران بودند هم به جشنواره فجر اضافه می شدند تا این جشنواره با ۶ فیلم برگزار می شد. به نظرم جا داشت که فیلم های بهتر و بیشتری در این بخش از جشنواره حضور داشته باشند.
این کارگردان اضافه کرد: این بسیار خوب است که امسال دومین سالی بود که فیلم کوتاه به جشنواره فیلم فجر بازگردانده شد، ولی فیلم کوتاه هم مقوله گسترده تری از اتفاق سینمای کشور است. ای کاش این توجه در سال های قبل نیز به فیلم کوتاه می شد. جشنواره فیلم فجر مهم ترین رویداد سینمایی کشور است. امیدوارم پس از این توجه بیشتر و بهتری به فیلم کوتاه شود و شاهد اتفاقات بهتری باشیم. همانطور که می دانید فیلم کوتاه هم بخشی از این رخداد مهم است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.