امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 68999
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 09 آبان 1396 - 17:11 | | ارسال توسط :

لوتر نژادپرست نمی‌تواند پیشگام مدرنیته باشد

ریدر اوتو وولف، فیلسوف آلمانی به آژانس خبری آلمان گفت: «لوتر به دلیل تنفر از یهودیان و مسلمانان و متمایز کردن خودش از دهقانان، نمی‌تواند در جامعه امروز الگوی مدرنیته باشد.»

به گزارش بابل نوین،سال ۲۰۱۷ سال مارتین لوتر خوانده شده است و از سی و یکم اکتبر برنامه های زیادی برای بزرگداشت او آغاز می شود، با این حال رئیس انجمن اومانیسم آلمان و استاد افتخاری فلسفه در دانشگاه آزاد برلین می گوید که لوتر به دلیل  تنفر از یهودیان و مسلمانان و متمایز کردن خودش از دهقانان،  نمی تواند در جامعه امروز الگوی مدرنیته باشد.

به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، به اعتقاد فریدر اوتو وولف، فیلسوف آلمانی، مارتین لوتر، بت نیست. اصلاح طلبی که در طول زندگی، خود را از دهقانان جدا کرده و احساس نفرت قوی از یهودیان و مسلمانان داشته است. رئیس انجمن اومانیسم آلمان به آژانس خبری آلمان می گوید:«این ها مسائلی است که نه در حال حاضر، بلکه در آن زمان نیز در بسیاری از مناطق نشانه ارتجاع بود.» بنابراین، لوتر نمی تواند “پیشگام مدرنیته” باشد.
وولف حتی از تمرکز بر روی لوتر در سالگرد اصلاحات انتقاد می کند. او می گوید:« اینکه در حال حاضر تنها به کارهای لوتر نگاه می شود و او در مرکز توجه قرار گرفته، از لحاظ تاریخی بسیار شگفت انگیز است.» او این مسئله را که کلیسای مدرن پروتستان فقط به لوتر وصل می شود،  بی معنی می داند. در سی و یکم اکتبر، بر روی در کلیسای لوتری در ویتنبرگ، برای ۵۰۰ امین بار اعلامیه ۹۵ ماده ای مارتین لوتر که وی  بر در کلیسا نصب کرده بود، دوباره به نمایش گذاشته می شود. در جریان این سالگرد، برنامه های زیادی برای بزرگداشت لوتر برگزار می شود و  او در این زمان، معمولا در مرکز توجه قرار دارد. به عنوان مثال، در جریان سالگردهای سال های پیش، مجسمه ای که از او ساخته شده  بود، بیش از یک میلیون بار فروخته شد و اغلب به عنوان نماد سالگرد اصلاحات ارائه می شد. این استاد فلسفه می گوید: «در گذار به دوره مدرن، لوتر به خصوص در زمینه توسعه زبان آلمانی و هویت آلمان، به طور کامل باعث و بانی جنبش بوده است، اما در تصویر بزرگتر او با ترس و نفرتش یک «رقابت متناقض» داشته و این دقیقا همان چیزی است که باید بیشتر مورد بحث قرار گیرد. وولف ادامه می دهد:« این با رویکرد شناخت از لوتر که تصویری از او در طی دهه ها شکل داده، ناسازگار است.»
نام لوتر بارها و بارها در قرن های گذشته پیش از اصلاحات مورد استفاده قرار گرفته است. در قرن های هفدهم و هجدهم، نام این اصلاح طلب به عنوان روحانی کلیسا ثبت شده است و در ابتدای قرن نوزدهم به عنوان یک پیشگام شناخته شده بود. در سال ۱۸۷۱ با ظهور امپراتوری آلمان، لوتر به عنوان یک قهرمان ملی آلمان ثبت شد. با این حال به نظر وولف، شناخت او به عنوان یک مدرنیست شناخته در جهان و اروپا امکان پذیر نیست:« او با اعتقاداتش بسیار با مدرنیسم مخالفت کرد و به نظر من، او نیز مرتجع است.»

منبع: فارس

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.