پسورالن و درمان با اشعه ماوراءبنفش A (درمان PUVA)

بیمار باید پسورالن را به صورت قرص مصرف کند یا کرم آن را به پوست بمالد. سپس پزشک اشعه UVA را به پوست می‌تاباند تا داروهایی فعال شود که به بازیابی رنگ پوست کمک می‌کند. پس از آن بیمار باید حتی‌الامکان در معرض نور آفتاب قرار نگیرد و عینک آفتابی محافظ به چشم بزند.

نوردرمانی با اشعه UVB  با پهنای باریک

نوردرمانی با اشعه UVB جایگزینی برای درمان PUVA به روش قدیمی است. این روش نوع متمرکزتری از نوردرمانی است که غالباً عوارض جانبی کمتری را به دنبال دارد. این درمان را می‌توان در خانه تحت نظارت پزشک نیز انجام داد.

درمان با لیزر اگزایمر

لیزر اگزایمر لکه‌های کوچک را درمان می‌کند. طول درمان کمتر از چهار ماه است و دو یا سه جلسه درمان در هفته انجام می‌شود.

دیگر روش‌های درمان و مدیریت ویتیلیگو


حتی اگر برای درمان ویتیلیگو دارو مصرف کنید، باز هم پیشرفت درمان آهسته خواهد بود. بنابراین بهتر است در طول درمان از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • ضدآفتاب: اگر کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرید، رنگ پوستتان یکدست‌تر می‌شود. برنزه شدن تفاوت رنگ پوست را مشخص‌تر می‌کند و لکه‌ها را بیشتر نشان می‌دهد. هر چه SPF ضدآفتاب بالاتر باشد، خاصیت حفاظتی آن بیشتر می‌شود. حتماً باید از ضدآفتاب استفاده کنید، چون ناحیه‌های سفید شده بیشتر مستعد آفتاب سوختگی و آسیب دیدن زیر نور خورشید هستند.
  • آرایش: رنگ پوست را می‌توانید با لوازم آرایش یا لوسیون‌های برنزه کننده پوست یکنواخت کنید. لوسیون‌های برنزه کننده به دلیل داشتن اثر طولانی‌تری که با شستشو نیز از بین نمی‌رود، انتخاب بهتری هستند.
  • مدیریت سلامت روانی: درمان دارویی و روان درمانی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ویتیلیگو را بهبود می‌دهد. اگر این لک و پیس‌های ناخوشایند سلامت روانی‌تان را به خطر انداخته است، با پزشک معالجتان مشورت کنید.

گردآوری و تنظیم: روح اله قلی پور