امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 58990
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 19 خرداد 1396 - 13:43 | | ارسال توسط :

منجی‌گرایی، تنها راهکار موجود برای استقرار صلح و امنیت در جهان

پژوهشگر مهدویت با تاکید بر این نکته که تمام ادیان از یک منجی بحث می‌کنند که تمام آنها از نظر مصداقی در گفتمان مهدویت قابلیت جمع دارد گفت: وقتی تمام مکاتب به این موضوع معتقدند بهترین فرصت برای همگرایی ایجاد می‌شود.

به گزارش بابل نوین، حجت‌الاسلام مهدی یوسفیان، پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت و مدیر گروه مهدویت پژوهشگاه جامعه المصطفی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در خصوص ظرفیت فرهنگی گفتمان مهدویت گفت: اصولا بشر برنامه زندگی‌اش را با نگاه به آینده و افقی که نسبت به آینده دارد ترسیم می‌کند. یک آینده روشنی را به تصویر می‌کشد و بعد حرکت خودش را در آن مسیر قرار می‌دهد. اصولا کسی که برنامه و هدفی نداشته باشد هیچ حرکتی هم برای او متصور نیست. چه حرکت مثبت و چه حرکت منفی. به همین خاطر در سال‌های اخیر در جامعه علمی بحثی مطرح شد به نام آینده پژوهی. این علم تلاش می‌کنند آینده را رصد کنند و آینده مطلوب و ممکن را به تصویر بکشند تا در یک فرآیند چند ساله به آن آینده‌ای که به تصویر کشیده‌اند دست پیدا کنند. نگاه بشر به آینده گره خورده است.

وی ادامه داد: مهدویت یک موضوعی است که در همه ادیان به آن اشاره شده و در قرآن کریم به صورت خیلی شفاف و روشن به این موضوع توجه شده. نکته نخست این است که مهدویت یک آینده روشن و کاملا حتمی را برای انسان به تصویر می‌کشد. بشر سال‌ها تلاش می‌کند تصویری از آینده ترسیم کند اما خداوند این تصویر را به صورت شفاف و روشن در اختیار گذاشته است. پس مومنین و معتقدین به مهدویت در این موضوع یک گام جلو هستند.

وی افزود: نکته دوم این است که مهدویت نه تنها آینده را به ما نشان می‌دهد بلکه روزگار قبل از این آینده را نیز به طرز روشنی به تصویر کشیده است. با تصویرگری دوران آخرالزمان چالش‌ها و مشکلاتی که در یک جامعه ممکن است به وجود آید در فضای مهدویت تحت عنوان روزگار آخرالزمان به تصویر کشده شده است. یعنی خداوند به ما می‌گویند آینده شما کجاست و چه چالش‌هایی در مسیر رسیدن به آن وجود دارد.

حجت‌الاسلام یوسفیان اظهار کرد: سومین فایده آموزه مهدویت در این است که علاوه بر اینکه آینده را به تصویر کشیده، چالش‌ها را مشخص کرده، راه برون رفت از این چالش‌ها را نیز برای رسیدن به آن آینده در اختیار بشر گذاشته است. یعنی تحت عنوان جاده انتظار روشن کرده است که برای رسیدن به مقصد نهایی در چه مسیری باید حرکت کنیم، هویت این مسیر چیست و ویژگی‌های آن چیست. ما باید با توجه به شرایط زمانی، آن راه را با فضای فعلی خود منطبق کنیم.

وی در ادامه گفت: این که شما می‌بینید دولت‌ها برنامه ریزی‌های متفاوت دارند اگر با نگاه مثبت بنگریم توجیه‌اش این است، یکی از عللش این است که دولت‌ها دارند با توجه به تغییرات شرایط جامعه، آن مسیر را ترسیم می‌کنند.  اگر هم از نگاه منفی به قضیه نگاه کنیم، دولت‌ها چون توجه ندارند به راه اصلی، برنامه‌های مختلفی می‌ریزند که در مواردی هم ناکارآمد است و مجبور می‌شوند برنامه خود را عوض کنند. اگر بخواهیم نتیجه گیری داشته باشیم : خداوند بر اساس آموزه مهدویت این الطاف را در حق انسان انجام داده: آینده را به تصویر کشیده است، چالش‌ها را مشخص کرده، راه را هم به ما نشان داده.

وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان معتقد به مهدویت اگر بخواهیم  در مسیر درست حرکت کنیم باید سیاستمداران قبل از اینکه نگاهشان به برنامه‌های فعلی باشد، نگاهشان به این مسیر باشد و این هدف کلان را ببینند و سعی کنند برنامه‌هایشان در صدد آن راه، پی ریزی و برنامه ریزی شود. آنگاه جامعه می‌تواند از چالش‌های آخرالزمانی عبور کند.

پژوهشگر حوزه مهدویت در خصوص ظرفیت آموزه منجی گرایی برای ایجاد وحدت در بین پیروان ادیان و ایجاد صلح، امنیت و زندگی مسالمت آمیز در جامعه جهانی نیز گفت: در قرآن کریم به یک حقیقتی اشاره شده که این حقیقت یک پیامد به دنبالش دارد: قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى کَلِمَهٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ(سوره۳ آیه ۶۴)  بگو اى اهل کتاب بیایید بر سر سخنى که میان ما و شما یکسان است بایستیم که جز خدا را نپرستیم و چیزى را شریک او نگردانیم و بعضى از ما بعضى دیگر را به جاى خدا به خدایى نگیرد پس اگر [از این پیشنهاد] اعراض کردند بگویید شاهد باشید که ما مسلمانیم. اگر شما بحث «الله» را به عنوان محور قرار دادید یک لازمه حتمی دارد و آن این که هرکسی تحت کلمه الله قرار می‌گیرد را همراه خود بدانید. در ادبیات امروزی می‌گویند پلورالیسم رفتاری یا کثرت گرایی رفتاری. یعنی با افراد مختلف با احترام برخورد کنیم. حالا اگر یک اعتقاد واحدی در بین باشد این احترام و رفتار مسالمت آمیز نمود بیشتری پیدا می‌کند. یک حقیقت دیگری هست نسبت به آینده و آن بحث موعود است.

وی تصریح کرد: همه ادیان به این اعتقاد رسیده‌اند که در آخرالزمان یک منجی نهایی خواهد آمد و اینطور نیست که بحث از منجی‌های مختلف بشود، خیر در همه ادیان صحبت از یک منجی می‌کنند. در آخرالزمان یک منجی نهایی خواهد آمد و جهان را از پلیدی پاک خواهد کرد. از نظر مصداقی هم این منجی یک نفر است. اگر ادیان مختلف، منجی‌های گوناگونی را معرفی کرده باشد در آموزه مهدویت تمام این نظرات با هم جمع می‌شود. وقتی ما معتقدیم به اصل موعود و هدف ما هم یک هدف واحد است و آن نجات کل بشر، و همه یک افق دید داریم و آن صلاح برای تمام بندگان؛ وقتی تمام مکاتب این را دارند بهترین فرصت برای همگرایی ایجاد می‌شود. تمام جوامع صلاح و نجات و روشنی می‌خواهند. وقتی همه یک چیز می‌خواهد این می‌تواند ایجاد وحدت کند./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.