امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 67179
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 15 مهر 1396 - 13:30 | | ارسال توسط :

نمایش موفقیت های چالش برانگیز یک روحانی

به گزارش بابل نوین، به تصویر کشیدن مسجد و نقش محوری آن و زندگی یک روحانی جوان که به نوعی بتواند الگوی مناسب و به دور از هر گونه شعاری باشد، آن هم در قالب یک مجموعه تلویزیونی ۳۰ قسمتی با عنوان «سر دلبران» به کارگردانی محمد حسین لطیفی در دست تولید است. سریالی که […]

به گزارش بابل نوین، به تصویر کشیدن مسجد و نقش محوری آن و زندگی یک روحانی جوان که به نوعی بتواند الگوی مناسب و به دور از هر گونه شعاری باشد، آن هم در قالب یک مجموعه تلویزیونی ۳۰ قسمتی با عنوان «سر دلبران» به کارگردانی محمد حسین لطیفی در دست تولید است. سریالی که بیشتر سکانس هایش در شهر یزد مقابل دوربین رفته است که قرار بود در ماه رمضان سال جاری روی آنتن شبکه دو برود که به دلایلی همه چیز به سال آینده موکول شد.
لطیفی پس از مجموعه طنز «دودکش» در دو فصل بار دیگر به سراغ یک مجموعه ای با حال و هوای مذهبی رفته است. شاید بتوان گفت که فضای این مجموعه از جنس سریال «صاحبدلان» است. مجموعه ای که در زمان پخش خود توانست مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند. البته تفاوت های بسیاری با آن سریال دارد. اما در نگاه نخست فضایی که «سر دلبران» دارد، بی شباهت به «صاحبدلان» نیست. یکی از نکات مهم این مجموعه در کنار داستانی که دارد، حضور بازیگرانی است که در این سریال کنار هم جمع شده اند تا هر کدام راوی خوبی برای این داستان باشند. از جمله اسماعیل محرابی که مدتهاست از تلویزیون فاصله گرفته است. همچنین جهانبخش سلطانی که او نیز مدتهاست در هیچ سریالی حضور نداشته است. نکته جالب تر اینکه برزو ارجمند نیز که پیش از این مدتی بود که در مجموعه های طنز ایفای نقش می کرد، در این سریال فرصت پیدا کرده نقش کاملا متفاوت و جدی را ایفا کند. وی در این سریال نقش یک روحانی جوان را دارد که به نوعی محوریت داستان با نقش اوست. از این رو شاید یکی از نکات عطف سریال را چیدمان بازیگران آن دانست.
به همین بهانه بانی فیلم به پشت صحنه این مجموعه در روزهای پایانی شهریور ماه به یزد رفته و گزارشی تهیه کرده است که در ادامه می خوانید:

 

یزد- مسجد الرحمن
ساعت ۲۱:۳۰ شب است که به همراه دوستان و همکاران خبرنگار وارد یکی از لوکیشن های این مجموعه که مسجد الرحمن یزد است، می شویم. یکی از جذابیت های این حرفه همین مسائل است. اینکه با گروهی که قرار است شب کار باشند و پا به پای آنها تا نیمه های شب سر صحنه باشی و از نزدیک شاهد اتفاقاتی باشی که رخ می دهد و از نزدیک سختی های کار را ببینی. به هر حال زمانی که ما وارد لوکیشن می شویم، گروه در تکاپو برای ضبط سکانس هایی از این سریال هستند. کارگردان در گوشه ای از مسجد نشسته و در حال مرور فیلمنامه است. بازیگران نیز هر کدام در حال مطالعه فیلمنامه خود هستند.
جهانبخش سلطانی، فرخ نعمتی، برزو ارجمند، فرهاد قائمیان، اسماعیل محرابی، منوچهر آذر، محمد الهی، کیانوش گرامی، جعفر دهقان و محمد کاسبی بازیگرانی هستند که در این لوکیشن حضور دارند و قرار است که سکانس های این بازیگران مقابل دوربین برود.
هنرورهای بسیاری نیز سراپا سیاه پوشیده در حیاط مسجد منتظر هستند. مسجد فضای بسیار سنتی و شبیه به دهه های گذشته دارد و دلیل انتخاب لطیفی هم برای روایت داستانش همین نکته است.
به محض اینکه همه چیز برای ضبط مهیا می شود، هنرورها وارد مسجد شده و بازیگران هم سر جای خود قرار می گیرند. دوربین ها نیز به صلاحدید کارگردان در جای خود قرار می گیرد و منوچهر آذر که نقش سید احمد را بازی می کند، برای سخنرانی روی منبر می رود. جهانبخش سلطانی و فرخ نعمتی که در صف های جلوتر نشسته اند، ما بین سخنرانی از مسجد خارج می شوند. انگار که سخنان سید احمد به آنها برخورده است و کنایه ای در صحبت های وی دیده اند.
کارگردان کات می دهد و این سکانس بارها از زوایای مختلف ضبط می شود. در بخشی از کار هم محمد کاسبی روی صندلی نشسته و دوربین کلوزآپ او را می گیرد.
ما بین کات هایی که کارگردان می دهد، بازیگران وارد حیاط مسجد شده و با خبرنگارها گفت و گو می کنند.

محمدحسین لطیفی:
در «سر دلبران» کسی را نقد نمی کنم
محمدحسین لطیفی کارگردان سریال هایی چون: همسایه ها، سفر سبز، وفا، تنهایی لیلا و نردبام آسمان درگفت و گو با بانی فیلم در پاسخ به این سوال که تا چه حد مانند سریال «صاحبدلان» نگاه ویزه ای به سریال دارد، عنوان کرد: «صاحبدلان» قصه دیگری بود. نگاهم به این کار این است که این سریال صاحب دارد. فقط می توانم این جمله را در پاسخ به سوال شما بگویم.
وی در ادامه درباره لحظات حسی که مانند ان سریال دارد، توضیح داد: بله و لی تمامتلاشم این است که بیننده صداقت این کار را حس کند. چون الان صداقت خیلی برایم مهم است. چون این آدمها در قصه با خودشان صادق هستند و روابط غیر منطقی نداریم. البته امیدوارم این اتفاق در اجرا افتاده باشد و مخاطب ان را احساس کند. ما قصد نداریم در این کار شعار بدهیم. چون خودم شعار زده هستم. بنابراین من این کار را خیلی دوست دارم و حرفی که در این سریال می زنم، حرف دل است. من قصد ندارم کسی را نقد کنم، آمده ام که خودم را نقد کنم. آمده ام که بگویم همدیگر ار قضاوت نکنیم. همانجایی که هستیم، درست عمل کنیم. به عنوان مثال عرض می کنم. ما در تنهای لیلا مردی را داشتیم که پشت سر همسرش خیلی حرف و حدیث بود. اما پشت همسرش ایستاد و با حرف مردم همسرش را قضاوت نکرد. ما در این سریال هم این مسائل را به چالش می کشیم. ویژگی های قصه ما این چیزهاست. من بانکداری اسلامی را که مدتی است باب شده است، به نقد می کشم. کاری که در «پادری» هم کردم و یک سری مسائل را به نقد کشیدم.
وی همچنین در جمع خبرنگاران درباره فیلمنامه این سریال و انتخاب شهر یزد گفت: قصه‌ای که ما نوشته بودیم برای تهران بود، ولی احساس کردم در تهران نمی‌توانم این کار را بگیرم، آنجا اصالت یزد را ندارد. تهران کاملا عوض شده و به نوعی می توان گفت بی هویت شده است. آن مسجد‌ها با بافت قدیمی در تهران گم شده است. آن چیزی که در فیلم‌های سیاه و سفید می‌دیدیم، یعنی حال و هوای چهل سال پیش الان دیگر وجود ندارد. برای همین تصمیم گرفتیم لوکیشن این سریال جایی غیر از تهران باشد. جاهای زیادی را هم دیدیم، ولی نشد. یعنی به دلم نمی‌نشست. الان هم اگر از عوامل بپرسید می‌گویند اگر در یزد نبودیم و اینجا کار نمی‌کردیم نتیجه این قدر خوب نمی‌شد.
وی همچنین افزود: در تهران اگر زنی بخواهد به مسجد برود یا سبزی بخرد، کسی با چادر گل گلی نمی‌رود. این قصه این حال را می‌خواست، چیزی که در آنجا نمی‌توانی ببینی حتی در محله‌های جنوب شهر هم کسی را پیدا نمی‌کنی که با چادر رنگی بیرون بیاید. اما اینجا کسی به لطیفی خرده نمی‌گیرد که این غیر واقعی است. خاصیت یزد همین است. البته در عین حال سعی کردیم که سریال حالت شعارگونه پیدا نکند.
وی همچنین درباره لهجه ای که بازیگران در این سریال بکار می برند، عنوان کرد: بازیگران هر کدام به لهجه خودشان صحبت می‌کنند نه لزوما یزدی. جز دو بازیگر یزدی که لهجه غلیظی دارند برای الباقی حساسیتی وجود ندارد. حتی جهانبخش سلطان همان لهجه اصفهانی خود را دارد. به این دلیل که قصه ما داستان یک روحانی است که از اطراف یزد به آنجا می‌آید وگرنه خودش اصلا در یزد زندگی نمی‌کند. روحانی داستان ما کسی است که بیل می‌زند، کار می‌کند و تنها کارش درس خواندن نیست. شاید با دیدن این سریال حتی یک روحانی؛ فقط یک نفر که فکر می‌کند نمی‌شود با لباس روحانیت کار کرد آستین بالا بزند و شروع به کار کند. در واقع سعی این بوده تا چیزی که الگوی است به بیننده نشان داده شود.
کارگردان «صاحبدلان» همچنین بیان کرد: سر دلبران یک کار دلی است. واگویه‌ای است که سال‌ها پیش قبل از اینکه طرح قصه را بخوانم در ذهن داشتم. برای همین قبل از خواندن فیلمنامه آن را پسندیدیم. تمام هدفم این است که بگوییم دینداری نه آن قدر‌ها سخت است و نه آن قدر‌ها سهل. خواستم یادمان نرود که خودی غیر خودی نداریم. همه خوبیم تفاوتی بین روحانی و غیر روحانی نیست.
وی درباره انتخاب برزو ارجمند و نقش وی نیز افزود: برزو ارجمند در «معراجی‌ها» با لهجه مشهدی شیرینی خاصی داشت و روحانی شیرینی بود، اما نقشش در اینجا کاملا جدی است. در صاحبدلان قرآن بر فضای فیملنامه حاکم بود، اما سر دلبران با محوریت نهج البلاغه ساخته می‌شود.

حسین حسنی:
از شیرین ترین لحظه های زندگی ام برای سریال گذشتم
حسین حسنی نویسنده سریال «سر دلبران» است که این مجموعه نخستین کاری است که به صورت مستقل نگارش آن را برعده داشته است.
وی درباره طرح و قصه سریال و نحوه شکل گیری آن به بانی فیلم گفت: من در یک محله ای بزرگ شده ام که مسجدی داشت که اغلب با پدر و عمویم به انجا می رفتم و خاطرات بسیاری از آنجا دارم و همواره آن خاطرات برایم زنده می شود. تا اینکه قرار شد یک سریال کار کنیم. من از همان ابتدا پیشنهاد کردم که داستانی را روایت کنیم که مسجد محوریت داشته باشد. به هر حال پروسه ای طی شد تا اینکه به این سریال رسیدیم.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که تا چه حد توانسته خاطرات کودکی خود را از حال و هوای مسجد در این سریال تداعی کند، افزود: به هر حال همه چیز قابلیت تصویری شدن را ندارد و ممکن است بخشی از اتفاقات چندان در قالب سریال برای مخاطب جذابیت نداشته باشد. اما تا جایی که امکانش بود، از خاطرات کودکی ام در آن دوران در نگارش قصه استفاده کردم.
وی در ادامه درباره مشکل فیلمنامه های ناقص و گله بازیگران از این قضیه توضیح داد: فیلمنامه خیلی وقت است که کامل شده است. البته در حال بازنویسی است و بازنویسی هم به ضرورت اتفاقاتی که رخ می دهد، انجام می شود.
وی همچنین درباره بازتاب سریال هنگام پخش آن بیان کرد: همه در تلاش هستند که این سریال مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد، ضمن اینکه داستان از شعاری بودن پرهیز کرده است. از طرفی من از شیرین ترین روزهای زندگی ام به خاطر این کار گذشته ام. با این حال خیلی به نتیجه کار خوش بین هستم و با توجه به تجربه ای که آقای لطیفی دارند و بازیگرانی که برای این سریال انتخاب کرده اند، فکر می کنم نتیجه خوب و مطلوبی حاصل شود. با این حال امیدوارم سریال مورد توجه قرار بگیر و مخاطبان تا پایان با سریال و شخصیت ها همراه باشند. البته می دانید که کنداکتور پخش هم در این امر خیلی تاثیرگذار است. با این حال هیچ چیزی را نمی توان پیش بینی کرد. فقط می توان امیدوار بود که مردم هم آن را دوست داشته باشند.

برزو ارجمند:
هشت ماه است برای این سریال از تهران دور هستیم
برزو ارجمند یکی از بازیگران نقش های اصلی این مجموعه است که ما بین پلان هایش پاسخگوی سوالات خبرنگاران می شود. ارجمند که مدتی است در کارهای طنز ایفای نقش کرده است، در این سریال نقش یک روحانی را بازی می کند. روحانی که برای ایفای آن تحقیق و پژوهش بسیاری کرده است. اتفاقا به عنوان یکی از خاطرات این سریال بیان می کند که با لباس روحانی در شهر بوده که یکی از وی سوال شرعی پرسیده است.
گفت و گوی ما با او در سکوی جلوی مسجد انجام شد.
وی درباره نقشی که در این سریال ایفا می کند، توضیح داد: من اصولا خیلی دوست ندارم درباره نقشی که بازی می کنم، توضیح بدهم.
وی در ادامه درباره تفاوت این نقش با نقشی که در «معراجی ها» داشت، عنوان کرد: این نقش هیچ ربطی به آن نقش ندارد. آنجا فضای جنگ داشت و فرمانده. اما اینجا زندگی هست و مردم و مسجد. اما این سریال چند نکته دارد. این کار بهانه ای است برای همکاری مجدد من با آقای لطیفی که بیشترین حجم کاری من با این کارگردان بوده است. ضمن اینکه قرار است این سریال در ماه رمضان پخش شود و من به شدت به دعای مردم هنگام افطار نیاز دارم. دیگر اینکه بعد از مدتها متنی به من پیشنهاد شد که من را قلقلک می داد. چون درباره فضا و آدم هایی صحبت می کند که رو به فراموشی هستند.
وی افزود: ما متاسفانه عادت کرده ایم به سریال های آپارتمانی و در تولید درگیر سرعت شدن.
وی با اشاره به اینکه ۸ ماه است که به خاطر بازی در این سریال از تهران دور شده است، عنوان کرد: معمولا از این اتفاق ها کمتر می افتد. خیلی سخت است اما لذت بخش است. یعنی کاری را انجام می دهیم که برای همه ما مهم است.
ارجمند همچنین خاطرنشان کرد: نقشی که من بازی می کنم، شبیه به روحانی است که در دوران کودکی در مشهد دیده بودم و آشنا شدم و الان بین ما نیست.
وی همچنین اشاره به خطوط قرمز این نقش کرد و افزود: این هم یکی از نکاتی بود که باعث شد من برای بازی در این کار ترغیب شوم.

فرهاد قائمیان:
مضمون سریال انگیزه کار برای همه بچه ها بود
فرهاد قائمیان روزهای پر کاری را پشت سر می گذارد. این اواخر در سریال «تاریکی شب، روشنایی روز» حضور داشته و پس از این کار هم درگیر سریال دیگری خواهد شد.
ما بین پلان هایش فرصتی فراهم شد تا درباره فضای این کار و نقشی که بازی می کند، توضیح دهد. وی در این باره به بانی فیلم گفت: ما حدود ۷ ماه است که در گرمای ۵۰ درجه کار می کنیم و این امکان میسر نمی شد، اما تک تک افرادی که در این پروژه هستند، این انگیزه را دارند که یک کار خوب و متفاوت به مخاطبان ارائه بدهند. به نوعی مضمون سریال بود که این انگیزه را به ما می داد.
وی همچنین ادامه داد: زمانی که من برای این سریال دعوت شدم، حدود سه چهار قسمت فیلمنامه آماده بود. من نقش بهمن را بازی می کنم که از قسمت سوم وارد داستان می شود.
قائمیان افزود: من برای چندمین بار است که با آقای لطیفی همکاری می کنم و اعتمادی که به وی داشتم، باعث شد که در این سریال بازی کنم. امیدوارم خروجی خوبی هم داشته باشد و مردم هنگام پخش دوست داشته باشند.
وی در پایان با ابراز همدردی با مردم مسلمان میانمار تاکید کرد که مسلمانان نباید در مقابل این ظلم سکوت کنند و باید برای دفاع از مسلمانان به پا خیزیم.

محمد الهی:
اسد کاراکتر خاکستری سر دلبران است
محمد الهی یکی دیگر از بازیگرانی است که در این لوکیشن حضور دارد. او نیز به مانند بسیاری از همکارانش در تلویزیون کم کار شده است. از این رو مقابل در ورودی مسجد درباره نقشی که در این سریال بازی می کند، گپ زدیم. وی در این باره به بانی فیلم گفت: من نقش اسد را در این سریال بازی می کنم که برادر زن بهمن است که فرهاد قائمیان آن نقش را بازی می کند.
وی در ادامه با اشاره به خاکستری بودن این نقش افزود: اسد همه زندگی اش در خانواده اش خلاصه شده است. به همین دلیل خیلی به خواهرش وابسته است و به دلایلی طلاق خواهرش را از بهمن می گیرد.
او در ادامه عنوان کرد: مدتهاست که سریال های خوب کمتر ساخته می شود. بنابراین من در این مدت کمتر فرصت حضور در چنین کارهایی را پیدا کرده بودم. تا اینکه این سریال پیشنهاد شد که فکر می کنم خروجی خوبی داشته باشد و مردم دوست داشته باشند و با داستان و شخصیت ها همراه شوند.

ساعت حدود یک و نیم شب است که به سمت هتل به راه می افتیم. اما گروه قرار است تا ۶ صبح در همین لوکیشن سکانس های بسیاری را مقابل دوربین ببرند.
طبق شنیده ها نیز قرار است «سر دلبران» ماه رمضان سال آینده پخش شود.ش/ص

بانی فیلم

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.