امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 75134
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 03 دی 1396 - 13:03 | | ارسال توسط :

هیچ یک از علمای جهان اسلام با اصل ولایت فقیه مخالفت ندارند

مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان گفت: هیچ یک از علمای شیعه و جهان اسلام با اصل ولایت فقیه مخالفت ندارند؛ بلکه اختلافات آنها در اقسام و شئون ولایت فقیه است.

به گزارش بابل نوین، حجت الاسلام محمد عبادی زاده مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان ظهر امروز در کرسی آزاد اندیشی با موضوع «حدود و اختیارات ولی فقیه» که در سالن اجتماعات موسسه عالی فاطمه معصومه (س) بندرعباس و با حضور طلاب و دانشجویان برگزار شد، با اشاره به قیود مطلقه بودن ولی فقیه گفت: منظور از مطلقه بودن ولی فقیه، مطلقه نسبی است نه مطلقه مطلقه؛ زیرا در این صورت استبداد است.

وی افزود: اسلام، ولی فقیه را مقید می کند به اینکه تمام فعالیتهایش در قالب اسلام باشد، مصلحت عامه را در نظر بگیرد و فعالیت ها نیز بر اساس چهارجوب مصالح عمومی باشد و فقط در امور عمومی دخالت کند، هر چند برخی از فقها مانند آیت الله خوئی اصرار دارند که در امور خصوصی نیز می تواند دخالت کند ولی به شرط اینکه دخالت خصوصی به مصلحت ملزمه منجر شود یعنی یک مصلحتی، ولی فقیه را ملزم کند به اینکه این فعل را انجام دهد.

مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان با بیان اینکه هیچ یک از علمای شیعه و جهان اسلام با اصل ولایت فقیه مخالفت ندارند و اختلافات در اقسام و شئون ولایت فقیه است ابراز کرد: کمترین اختیارات ولی فقیه دخالت در اموری است که متولی ندارند و در جامعه معطل است، البته در امور حسبه برخی آن را وسیع و  در حد تشکیل حکومت می دانند در حالی که برخی دیگر آن را محدود و در امور خاص می دانند.

حجت الاسلام عبادی زاده با اشاره به عدم بحث مستوفی در باب ولی فقیه گفت: چون حکومت دست فقها نبوده است در بحث ولایت فقیه، باب مستوفی در قالب جداگانه ای در فقه وجود ندارد و فقها به این بحث در باب های زکات، بیع، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و … پرداخته اند.

استاد حوزه و دانشگاه در جواب اینکه اگر ولایت فقیه محدود نیست اختیاراتی که در قانون اساس آمده به چه معنا است گفت: این موارد برای بیان برخی از مصادیق است و از طرف دیگر در قانون اساسی آنجا که بحث ولایت مطلقه فقیه آمده است یعنی اختیارات ولی فقیه به آن مواردی که در قانون ذکر شده، اکتفا نمی شود و این اصل حاکم بر دیگر اصول در قانون است، اگر گفته می شود تمام اصول قانون باید مطابق با اسلام باشد پس اصلی که مخالف با اسلام باشد از بین می رود./م

منبع: رسا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.