امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 37351
  پرینتخانه » سیاسی, یادداشت و مقالات تاریخ انتشار : 07 آذر 1395 - 1:19 | | ارسال توسط :

پازل تردید اتحادیه اروپا در عضویت ترکیه و فرصت مناسب برای احیا/ حسین علی‌پور

بازی‌های سیاسی خصمانه اتحادیه اروپا و غرب فرصت مناسبی برای بازسازی حکومت کشور ترکیه و ایجاد استقلال در این کشور ایجاد کرده است.

۱۳۹۴۰۹۰۴۱۴۴۲۰۵۸۳۷۶۵۸۲۴۱۱۰

به گزارش بابل نوین،

ترکیه در فهرست کشورهایی است که گستره جغرافیایی آن در بیش از یک قاره قرار دارد و همچون روسیه، آذربایجان و قزاقستان به‌طور مشترک قسمت‌هایی از خاک سرزمین این کشور در کهن قاره آسیا و مابقی در قاره اروپا واقع شده است.

بعداز جنگ جهانی اول  و فروپاشی امپراطوری عثمانی و با از دست دادن کشورهای اسلامی در قلمرو حکومتی خود، به سرزمین(فعلی) محدود وتنها سه درصد و بخش کوچکی از سرزمین آن در بخش بالکان(جنوب خاور اروپا) قراردارد.

با گذشت چهار دهه از زمان درخواست عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، همواره در مسیر این عضویت گام های قابل توجهی برداشته است اما در هر دوره با تعویق مذاکرات و تجویز شرایط سخت‌تر روبرو می‌شود.

از دوران حکومت سکولار آتاتورک تاکنون با تغییرات گسترده در ترکیه، این کشور از هویت ملی و دینی خود دست برداشته ولی از سال ۱۹۷۸ تاکنون مورد پذیرش اتحادیه اروپا قرار نگرفته است.
اصرار دولت مردان ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا در حالی صورت می‌گیرد که انگلستان به عنوان یکی از پنج کشور اصلی اتحادیه اروپا، دارای قدرت توسعه یافته سیاسی، اقتصادی و نظامی و همچنین با داشتن حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال جاری از اتحادیه اروپا خارج و برای استقلال سیاسی خود ارزش و اهمیت قائل شد.
رفتار ترکیه مشابه رفتار سردمداران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که از خود هیچ گونه اراده‌ای ندارند و بدون اجازه اربابان خود آب نمی‌نوشند و مایلند تحت قیومت غرب و امریکا قرار بگیرند است که این خود گواهی بر عدم استقلال سیاسی است.
دولت مردان ترکیه‌ای بابهره‌گیری از تجربه خروج انگیس از اتحادیه اروپا و با انصراف درخواست عضویت و دست برداشتن از سیاست‌های و منش خصمانه اروپایی، دخالت در سوریه، عراق و حمایت از تروریسم داعش جای پای خود را در بین کشورهای اسلامی و آسیایی بازیافته و می‌توانند به استقلال سیاسی دست پیدا کنند.

این بهترین مجال برای آن است که کابینه دولت ترکیه با داشتن سرزمین وسیع و موقعیت استراتژی جغرافیایی و با توجه به زمینه‌های مناسب حاصل‌خیز و مساعد کشاورزی، صنعتی و گردشگری و با بازگشت به هویت اصلی و ملی خود به سوی توسعه یافتگی حرکت کنند.

جان کلام آن که دولتمردان ترک می‌توانند از پازل شرایط کنونی برای پیشبرد اهداف توسعه و سازندگی با اتکا بر استقلال داخلی برای احیای حکومت به تاراج رفته ترکیه بیشترین استفاده را برد.

حسین علی‌پور

دانشجوی کارشناسی‌ارشد علوم‌سیاسی

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.