امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 69275
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 13 آبان 1396 - 19:06 | | ارسال توسط :

چه وقت یک اثر هنری برای جامعه‌ای تبدیل به اثر ملی می‌شود؟

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و ایثارگران در مراسم اختتامیه نهمین دوره مسابقات نمایشنامه‌نویسی ایثار گفت:گاهی یک اثر برای جامعه‌ای تبدیل به اثر ملی می‌شود این یعنی صاحب اثر فقط هنرمند نیست.

به گزارش بابل نوین،مراسم اختتامیه نهمین دوره مسابقات نمایشنامه‌نویسی ایثار و رونمایی از مجموعه کتاب نمایشنامه‌‌های منتخب ایثار امروز شنبه ۱۳ ابان ماه ۹۶ با حضور سیدمرتضی حسینی، مدیر کل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن کاویانی‌راد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و ایثارگران و مهدی شفیعی، مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن کاویانی‌راد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و ایثارگران با اشاره به شناخت انقلاب در مجموعه‌های فرهنگی کشور گفت: پیام ۱۳ آبان این است که انقلاب توانست مجموعه‌ای از آرمان‌ها و ارزش‌های جذاب عصر جدید را تولید کند. گاهی یک اثر برای جامعه‌ای تبدیل به اثر ملی می‌شود این یعنی صاحب اثر فقط نقاش نیست. در کشور ما یک بوم نقاشی به طول و عرض هزاران کیلومتر و با رنگ خون بیش از ۲۵۰ هزار شهید و اعضا و جوارح بیش ۵۰۰ هزار جانباز ترسیم شد و بر روی بوم رفت. این اثر چقدر برای عصر امروز ما حقیقی و ارزشمند است؟

وی افزود: شاخص اعتبار به این اثر استقبال عمومی از آن است. تعریف و تمجید کافی نیست. مهم این است که مردم چه مقدار در خود احساس تکریم و احترام نسبت به خلق این اثر داشته باشند. در طول تاریخ، کشورمان جریانات زیادی را پشت سر گذاشته است. جریاناتی که گاهی به فراموشی سپرده شد. هر آنچه فراموش شود در تاریخ محکوم به فناست. اگر قرار است آیندگان قضاوت خوب و درستی داشته باشند، وابسته به اقدامات امروزی ما هستند.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و ایثارگران در ادامه تصریح کرد: اگر قرار است این سرمایه گذاری سنگین که ملت در هر شرایطی انجام دادند در حافظه تاریخ بماند، راهی جز حفظ و انتقال این سرمایه به نسل بعد نداریم. لذا توجه به ابعاد هنری برای عرضه زیبایی‌ها مهم است. همه کسانی که دغدغه فرهنگ و هنر این مملکت را دارند برنده این عرصه هستند.

باید بین دستگاه‌های تولید تئاتر هم افزایی ایجاد شود

مهدی شفیعی، مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به دستگاه‌های فعال در حوزه هنر گفت: خیلی از دستگاه‌ها در این حوزه فعال هستند. بیش از ۱۶ دستگاه اصلی داریم که به نوعی در حوزه تولید تئاتر بودجه و وقت می‌گذارند. ضرورت دارد بین این دستگاه‌ها شاهد یک هم‌افزایی باشیم. اعلام آمادگی می‌کنیم در وزارت ارشاد با جلسات مشترک بتوانیم همگرایی داشته باشیم و کارهای مشترکی را پیش ببریم.

وی افزود: اگر بخواهیم پیام انقلاب را ماندگار کنیم باید ظرفیت هنر را جدی بگیریم. تفکری که در هنر نگنجد باقی نخواهد ماند. خصوصا حوزه تئاتر که تاثیرگذاری اجتماعی آن در جوانان بسیار زیاد است. خوشحالم که ژانر کودک و نوجوان را در این دوره مسابقات جدی گرفته‌اید. ما در حوزه دفاع مقدس و ارزش‌ها وقتی به سمت تولید می‌رویم باید حتما از یکسری محدودیت‌ها فاصله بگیریم. هنرمندی می‌تواند دست به تولید خلاق بزند که به او اعتماد شده باشد و از یک منظر آزاد به موضوع نگاه کند.

شفیعی با اشاره به نگاه هنرمند به جنگ گفت: همه ما اعتقاد داریم جنگ تلخی‌هایی دارد و در عین حال مناظری دارد که برای انسان معاصر جذاب نیست اما رویدادهایی داشته که ارزشمند است و باید به آن بپردازیم. این رمز بقای آن است. وقتی هنرمند به هر دوی این مقوله توجه داشته باشد، تاثیرگذاری اثر او بیشتر خواهد بود. این مسیر مسیری است که به حرفه‌ای شدن موضوعات انقلاب می‌تواند کمک بسیاری داشته باشد.

منبع:تسنیم

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.