امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 60862
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 16 تیر 1396 - 16:10 | | ارسال توسط :

کاوشی در موضوع مهدویت و وقایع ظهور حضرت مهدی (عج)

کتاب «غریب زمان؛ در احوالات امام زمان (عج)» اثر سید محمدهادی کاشانی با نگاهی به احوالات امام زمان (عج)، وقایع هنگام ظهور آن حضرت را بررسی می‌کند.

به گزارش بابل نوین، اکنون بعد از گذشت قرن‌ها، عاشقان و خالصان درگاه خدا در انتظار آخرین فرستاده خداوند هستند، چراکه انسان مشتاق همیشه به دنبال راهی برای رسیدن به خواسته خود است، به‌ویژه انسان‌هایی که از نظر اعتقادی به این امر یقین دارند. تمامی ادیان به وجود منجی اعتقاد دارند و تنها در مصداق آن اختلاف وجود دارد. براساس فرمایشات خداوند و سخن پیشوایان (ع) زمین هیچگاه از حجت خالی نمی‌شود. شیعیان حضرت مهدی را آخرین امام و فرستاده خداوند متعال می‌دانند و برخی ادیان فردی دیگر را و حتی عده‌ای نیز معتقدند که هنوز منجی متولد نشده است.

کتاب «غریب زمان؛ در احوالات امام زمان (عج)» ضمن بیان مقدماتی از ولادت و اسما و القاب آن حضرت، درباره فلسفه غیبت و موضوعاتی همچون مهدویت و وقایع زمان ظهور حضرت مهدی (عج) بحث کرده است.

ویژگی‌های حضرت مهدی (عج)، فائده و علل غیبت، تحقق رجعت، فلسفه غیبت، روایاتی پیرامون غیبت، نواب اربعه، مدعیان مهدویت، فضیلت و ثواب انتظار فرج،‌ وظایف منتظران، وقایع ایام هور حضرت مهدی (عج)، بحث پیرامون دجال، پیروان دجال، علائم ظهور، اتفاقات زمان ظهور و ویژگی یاران حضرت مهدی (عج) از جمله سرفصل‌های کتاب حاضر هستند.

«مدعیان مهدویت» از سرفصل‌های کتاب است که درباره آن در صفحه ۹۴ می‌خوانیم: «در طول تاریخ افرادی جاه‌طلب و سودجو و البته منحرف ادعای مهدویت کرده و خود را حضرت مهدی صاحب‌الزمان (ع) معرفی کرده‌اند که البته همه آنها رسوا و مفتضح گردیدند و در این میان عده‌ای از مردم عوام که خواسته یا ناخواسته، گرفتار این قضیه شدند و آنها را حجت خداوند، حضرت مهدی (عج) می‌پنداشتند که این خود بیانگر اعتقاد به موضوع مهدویت و وجود و ظهور منجی می‌باشد. از آن‌جاکه نام یا بعضی از نشانه‌های حضرت مهدی (عج) با مشخصات برخی از مدعیان دروغین مطابقت داشت، لذا مدعیان دروغین از این موضوع سوءاستفاده کرده و خود را به‌عنوان حضرت مهدی (عج) قلمداد می‌کردند. ضمن آن‌که در بعضی از موارد، خود افراد ادعایی نداشته‌اند، ولی برخی از مردم عوام از روی جهل و نادانی یا شدت ستم و ظلم حکومت‌ها یا عجله‌ای که در مورد ظهور حضرت مهدی (عج) داشتند یا به دلایل دیگر، بدون آن‌که در تمامی نشانه‌های حضرت مهدی (عج) دقت کنند به اشتباه آنان را مهدی موعود تصور می‌کردند؛ در ضمن بعضی از مدعیان دورغین چون در گرفتاری افتاده و تنها راه علاج را ادعای «من مهدی صاحب‌الزمان هستم» می‌دیدند، این ادعا را بروز دادند.»

براساس محتوای این کتاب در آستانه ظهور حضرت مهدی (عج) افرادی دروغگو می‌آیند که یکی از آن‌ها «سفیانی» است. روایت‌های متعددی درباره وی نقل شده که در صفحه ۱۵۹ درباره یکی از آن‌ها آمده است: «در کتاب کمال‌الدین ابن ابی عمیر از حماد و او از عمربن یزید روایت نموده، او گفته که حضرت امام صادق (ع) به من فرمود: اگر سفیانی را ببینی، هر آینه خبیث‌ترین خلایق را دیده‌ای، رنگ و ریش سرخ و چشمش کبود است. در ظاهر به یگانگی خدا اقرار می‌کند، لیکن به سبب افعال قبیحه و اعمال شنیعه، مستوجب آتش دوزخ گردد و خباثتش به جایی می‌رسد که کنیز ام ولد خویش را از ترس اینکه مبادا جای او را به دشمنان نشان دهد، زنده در گور می‌کند. این فرد ناپاک قبل از خروج اظهار زهد و بی‌اعتنایی به دنیا می‌کند و لباس خشن و کهنه می‌پوشد و به نان جو و نمک قناعت می‌کند و با بخشش اموال، دلهای جهال و اراذل را به خود متمایل می‌سازد، اما پس از خروج، ادعای حکومت کرده و عده‌ای جاهل و نادان پیرو او شده و اطاعتش می‌کنند و می‌گویند او بهترین مردم روی زمین است.»

نخستین چاپ کتاب «غریب زمان؛ در احوالات امام زمان (عج)» در ۳۲۰ صفحه با شمارگان یک‌‌هزار نسخه به بهای ۲۵ هزار تومان از سوی انتشارات به‌آیین راهی بازار نشر شد.  /ص

ایبنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.