امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 71924
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 04 آذر 1396 - 14:29 | | ارسال توسط :

کتاب “قرآن و مسأله اکراه در دین” توسط نشر معارف به چاپ رسید

شبهاتی که در حیطه مفاهیم دینی و قرآنی یکی از آسیبهای جدی جامعه دینی است که پاسخ به آنها بسیار واجد اهمیت است.

به گزارش بابل نوین،کتاب قرآن و مسأله اکراه در دین، با نگاهی به شبهات، به قلم حسین کامیاب و با همکاری دانشگاه معارف اسلامی به چاپ رسید.

یکی از آیات گهربار قرآن کریم، آیه ۲۵۶ سوره بقره است: «لا اکراه فی الدین قد تبیّن الرشدُ من الغی؛ هیچ اکراهی در [پذیرش] دین نیست، [چرا که] به یقین [راه] هدایت از گمراهی، روشن شده است.» این آیه شریفه که عهده دار بیان «عدم اکراه در دین» است، به دلیل سبک و سیاق بیانی‌اش و با توجه به شبهات و مسائل درباره آن هرگز رنگ کُهنگی به خود نگرفته و در هر برهه و دوره‌ای از زمان که بیان شود، تازگی و طراوت دارد.

در مورد این آیه پرسش‌هایی چند مطرح می‌شود: مقصود خداوند از این آیه چیست؟ اکراه به چه معناست؟ معنای «لا» در «لا اکراه فی الدین» چیست؟ دین، رشد و غیّ به چه معناست؟ رابطه این فراز از آیه با فراز قبل و بعد از آن چگونه است؟ رابطه این آیه با آزادی عقیده و اختیار و ارتداد چیست؟ چرا از یک سو خداوند، انسان را در این انتخاب راه سعادت، آزاد قرار داده و به اختیار او در این مسیر رسمیت داده، اما به مجرد آنکه وی راهی غیر از اسلام برگزید و مرتد شد، او را به شدت مجازات می کند؟ این آیه چگونه با جهاد ابتدایی جمع می شود؟ جهاد ابتدایی چگونه با آیه «لا اکراه» که بر آزادی دین تأکید می کند، سازگاری دارد؟

حسین کامیاب، عضو هیات علمی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان در کتاب «قرآن و مسأله اکراه در دین»، با دقت، موشکافی و تتبع در قرآن و منابع روایی و تفسیری، به این سئوالات و شبهات پاسخ می‌دهد.

این کتاب در ۲۸۰ صفحه و در قالب قطع وزیری پاییز ۱۳۹۶ به قیمت ۱۳۵۰۰ تومان به چاپ رسید.

منبع:تسنیم

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.