امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 58927
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 17 خرداد 1396 - 19:54 | | ارسال توسط :

کمال واقعی انسان در دین شناسی و سالم سازی دینی است

امام جمعه موقت كاشان گفت: كمال واقعي اين است كه انسان دين شناس باشد و از راه دانش و آگاهي و مطالعه و همنشيني با علما و دانشمندان، دين خود را سالم سازي كند.

به گزارش بابل نوین، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار بعد از ظهر امروز در جلسه تفسیر مسجد آیت الله رضوی کاشانی، با اشاره به اینکه خداوند قرآن را کتاب هدایت، رحمت، موعظه و نسخه شفاعت قرار داده است، گفت: دو نوع هدایت پیش روی انسانها است یکی نشان دادن راه و آدرس است و دیگری ایصال الی المطلوب، رسانیدن به هدف است.

وی با تأکید بر استفاده از روشهای تربیتی قرآن از سوی قرآن پژوهان، افزود: یکی از روش‌های تربیتی قرآن، ارائه الگو است تا انسانها عبد صالح خدا باشند، بنابراین انسان چه بخواهد و نخواهد عبد هستند، اما خدا دوست دارد بندگانش عبد صالح باشند.

حجت الاسلام اسلامی تبار عبد صالح را بالاترین افتخار برای انسان، دانست و افزود: حضرت یوسف در حالیکه در اوج قدرت قرار داشت از خداوند خواست تا او را به صالحان ملحق کند که این امر بیانگر این است که مقام صالح  مقام خیلی والایی است که پیامبر خدا با چنین جایگاه و قدرتی از خداوند خواستار قرار گرفتن در زمره بندگان صالح خدا است.

وی یادآور شد: یکی از جلوه های تشکر خدا از بندگان صالح این است که روزی ۵ بار در نماز باید گفت، السلام علینا و علی عباد الله الصالحین و این امری تشریفاتی نیست بلکه هم تشکر است و هم یاد دادن تشکر است.

امام جمعه موقت کاشان گفت: اگر انسان بخواهد بنده صالح خدا باشد، دین انسان، باید دین سالمی باشد، بنابراین خداوند بنده متدینی را دوست دارد که دین سالمی داشته باشد نه اینکه دین او معیوب باشد.

حجت الاسلام اسلامی تبار سالم سازی دین را یکی از ویژگی های انسان صالح  دانست و افزود: انسان صالح کسی است که دین خود را از راه علم و آگاهی سالم کند و خود را مجهز به فهم دین کند، از این رو امام باقر(ع) می فرماید، کمال واقعی این است که انسان دین شناس باشد و از راه دانش و آگاهی و مطالعه و همنشینی با علما و دانشمندان، دین خود را سالم سازی کند.

وی، افزود: پیامبراکرم(ص) می فرماید، انسان صالح کسی است که انصاف داشته باشد و آنچه را که برای خود دوست دارد برای دیگران هم دوست داشته باشد و آنچه را برای خود دوست ندارد برای دیگران هم دوست نداشته باشد.

امام جمعه موقت کاشان یادآور شد: امیرمومنان(ع) در نهج البلاغه در نامه خود به امام حسن(ع) می فرماید، بین مردم باید انصاف داشته باشید و چنانچه رفتار ما بر اساس انصاف باشد همه مشکلات برطرف خواهد شد، از این رو در روایتی می فرماید ‹‹سید الاعمال الانصاف›› انصاف سید اعمال انسان است.

حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به برخی از نشانه های اعمال صالح، گفت: اصلاح ارتباط بین خود و خدا، سالم سازی دین از راه علم و آگاهی و هرکاری که انسان برای خودش دوست داشته باشد برای مردم نیز دوست داشته باشد از جمله نشانه های اعمال صالح است.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن می فرماید ‹‹مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاهً طَیِّبَهً›› زن و مرد مومنی که عمل صالح انجام دهد به او حیات طیبه می‌دهیم، از این رو در یک قائده کلی می توان گفت عمل صالح، عملی است که ذاتا خوب باشد.

به گفته وی، عمل صالح، عملی است که همراه با اخلاص باشد و چنانچه انجام امور دینی همراه با ریا باشد از سوی خدا پذیرفته شدنی نیست.

امام جمعه موقت کاشان با اشاره به اینکه عمل صالح عملی است که همراه با علم و آگهی باشد، اظهار داشت: انسان جاهل، اهل افراط و تفریط است از این رو انسان نسبت به علم و آگاهی در دین به شدت سفارش کشده است.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: عمل صالح همیشه باید استمرار باشد چرا که عملی صالح است که تداوم و استمرار داشته باشد و تنها انجام هر عمل صالح مقطعی و بدون تداون و استمرار عمل صالح نیست./م

منبع: رسا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.