امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 73114
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 14 آذر 1396 - 15:34 | | ارسال توسط :

گرانی کاغذ دمار از روزگار مطبوعات مستقل درآورد

تنگناهای مالی ایجاد شده در شرایط فعلی چنان فشاری به رسانه های مستقل و روزنامه های بخش خصوصی آورده که موجب شده با راهکارهای مقطعی و گذرا روند انتشار خود را به هر زحمتی که شده ادامه دهند.

به گزارش بابل نوین، گرانی کاغذ دمار از روزگار مطبوعات مستقل درآورده است.تنگناهای مالی ایجاد شده در شرایط فعلی چنان فشاری به رسانه های مستقل و روزنامه های بخش خصوصی آورده که موجب شده با راهکارهای مقطعی و گذرا روند انتشار خود را به هر زحمتی که شده ادامه دهند.در این شرایط بغرنج و دشوار خبرهای پیاپی گرانی کاغذ نیز مزید بر علت شده است. با تداوم این وضع قعطا مجلات و روزنامه های مستقل بزودی باید قید انتشار خود را بزنند.رسانه هایی که نه از وامهای آنچنانی و نه از حمایتهای خاص بهره ای دارند. مشاهد‌ات عینی در روزهای اخیر حکایت از افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۴د‌رصد‌ی کاغذ د‌ر سطح بازار د‌ارد‌.جریانی که نشریات مستقل را ناچار به افزایش قیمت در مقاطعی می کند که در نتیجه فشار آن به خوانندگان منتقل می شود.
البته هرچند افزایش قیمت روزنامه ها بستگی به موارد مختلفی از جمله‌ افزایش حقوق و دستمزد، کاغذ، چاپ، سیستم توزیع ،گران شدن سوخت و … نیز دارد،اما گرانی کاغذ در این میان یکی از اصلی ترین چالش های نگرران کننده را ایجاد می کند.
رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران نیز اخیرا از گرانی ۲۵ درصدی کاغذ از ابتدای سال تاکنون خبر داده و اعلام کرده شیب قیمت این محصول طی سه ماهه اخیر افزایش چمشگیری داشته است. ابوالفضل روغنی گلپایگانی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد علت گرانی ۲۵ درصدی کاغذ از ابتدای سال جاری تاکنون،بیان کرد: گرانی کاغذ چند دلیل مختلف داشت که یکی از آنها حذف ارز مبادله‌ای برای کاغذ وارداتی بود. علاوه بر این نرخ ارز به طور معمول بالا رفت و عامل بعدی این بود که شرایط برای تولید کنندگان داخلی به سختی پیش رفت و شاهد کاهش قابل تامل محصولات آنها هستیم تا جایی که به دلیل زیان‌ده بودن تولید خود را به شدت کاهش دادند.او همچنین با اشاره به اینکه از سوی دیگر ثبت سفارش کاغذ کاهش یافته و همین مساله موجب شد زمینه‌ کمبود کاغذ در کشور پیش آید، خاطر نشان کرد: یکی از مسائل دیگری که ازابتدای سال با آن مواجه بودیم افزایش قیمت خمیر کاغذ بود تا جایی که به ازای هر تن ۱۲۰ تا ۱۳۰ یورو قیمت‌ها بالا رفت.روغنی با درخواست از دولت مبنی بر شفاف سازی سیاست‌ها و ساماندهی بازار کاغذ، گفت: کاغذ یکی از محصولاتی است که در GDP و رشد اقتصادی تاثیر قابل اشاره‌ای دارد و باید در ارتباط با ساماندهی بازار آن چاره‌اندیشی شود. متاسفانه از ابتدای سال جاری روند تدریجی افزایش کاغذ آغاز شد و طی سه ماهه اخیر شاهد افزایش بسزای این محصول به ازای هر بند بودیم.
چندی قبل نیز رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت و گو با مهر از گرانی بیست درصدی کاغذ خبر داده بود. مسئله ای که موجبات نگرانی های تولیدکنندگان کتاب یعنی ناشران و روزنامه های مستقل را ایجاد کرده بود.
در این شرایط روزنامه های مستقل باید آرام آرام از پیشخوان ها خداحافظی کنند و خبرنگاران و روزنامه نگاران خود را مواجه با بیکاری ببینند.مسئله ای اساسی که گویا فعلا در اولویت سیاستها و برنامه ریزیهای معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار ندارد!/ص

بانی فیلم

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.