امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 84722
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار بابل, اخبار برگزیده اصلی, علم و سلامت, مصاحبه و گفتگو تاریخ انتشار : 11 آذر 1397 - 12:50 | | ارسال توسط :

۷۰ بیمار مبتلا به«آچ‌آی‌وی» در بابل/ ایدز نمی‌تواند مانع بارداری مادران شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل در جمع اهالی رسانه این شهرستان گفت: در بابل حدود ۷۰ بیمار مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند که همه این افراد متعلق به این شهرستان نبوده، برخی از شهرهای همجوار جهت مداوا به مراکز ما مراجعه و تحت درمان قرار دارند، مادران مبتلا به ایدز به راحتی می‌توانند با آموزش‌های مربوط به این بیماری باردار شوند.

به گزارش بابل نوین، همزمان با هفته اطلاع‌رسانی ایدز دکتر مصطفی جوانیان در نشست خبری با خبرنگاران بابل اظهار کرد: هشتم الی پانزدهم آذرماه جاری به‌عنوان هفته اطلاع‌رسانی در سراسر ایران اسلامی معرفی و برنامه‌های پیشگیرانه همراه با آموزش و انتقال اطلاعات به‌مردم در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: شاید امرور بسیاری از افراد جامعه با این مسئله آشتا هستند ولی جهت تنویر افکار عمومی باید اذعان کنم ویروس ایدز فقط از طریق خون و انتقال جنسی انجام می‌شود البته در کشور ما بیشترین راه انتقال از راه اعتیاد تزریقی و سرنگ‌های اشتراکی است که در در سال‌های اخیر با توجه به اطلاع‌رسانی‌های انجام شده به شدت کاهش یافت.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بابلبابل ادامه داد: امروز راه تماس جنسی در حال پیشی‌گرفتن از سایر موارد انتقال بیماری در کشور است و از سوی دیگر انتقال از طریق مادر باردار به فرزند کمترین میزان راه انتقال را در خود جای داده که این میزان حدود ۲ درصد مادران باردار را تشکیل می دهد.

این مسئول تصریح کرد: علت کم شدن بیماری ایدز در مادران باردار و جلوگیری از بیماری نوزادان انجام معاینات و آزمایش‌های پزشکی است که باعث پیشگیری بیشتر این بیماری شد.

دکتر جوانیان گفت: خوشبختانه این ویروس از طریق تماس‌های معمول مانند دست دادن و روبوسی انتقال نمی‌یابد و این مساله در ابتدای رخداد این بیماری باعث شک بسیاری از افراد جامعه شده بود که با آموزش مستمر و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها این مشکل تا حدود زیادی برطرف و بر آگاهی مردم افزوده شود.

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان کرد: تا به امروز طبق آمار حاصله بیش از ۳۶ هزار نفر در سراسر کشور شناسایی شده‌اند که با ویروس ایدز آلوده هستند و البته به‌دلایل مختلف تخمین زده می‌شود که این آمار تا ۲ برابر  هم می‌باشد اما افراد هنوز شناسایی نشدند یا خود تمایل به این کار و استفاده از ظرفیت‌های بهداشتی کشور جهت پوشش بیماری خود نیستند.

وی افزود: طبق خواسته سازمان جهانی بهداشت باید حداقل ۹۰ درصد این آمار جمعیتی پیش بینی شده ضمن شناسایی تحت درمان قرار گیرند از همین‌رو روز گذشته تمام اعضای هیات رئیسه دانشگاه علوم‌پزشکی بابل به کمپین” من هم آزمایش اچ‌آی‌وی می‌دهم” پیوستند و در تست‌گیری ویروس ایدز شرکت کردند.

معاونت بهداشتی بابل با اشاره به مراحل مختلف شیوع ویروس اچ‌آی‌وی در بدن اظهار کرد: در تست‌گیری‌ها و آزمایش‌های اولیه بین سه هفته تا سه ماه طول می‌کشد تا نتایج به‌صورت دقیق مشخص گردد البته نتایج اولیه ظرف ۲۰ دقیقه در مراکزی که آزمایشات رایگان در این هفته برای شناسایی ایدز مقرر گردیده داده خواهد شد، البته راز داری نام افرادی که به این بیماری گرفتار شده‌اند در اولویت کار ما قرار دارد و در این راستا از عزیزانی که شبهه داشتن ویروس اچ‌آی‌وی دارند می‌خواهیم تا شش ماه جهت دادن خون به انتقال خون و مراکز دریافت خون مراجعه نکنند.

دکتر جوانیان ادامه داد: مرکز بیماری‌های رفتاری دانشگاه علوم‌پزشکی بابل تلاش ویژه‌و گسترده‌ای جهت آموزش‌و آشنایی بیشتر نوجوانان‌و جوانان در محیط‌های آموزشی مانند مدارس و دانشگاه‌ها دارد و با ارائه کتابچه‌هایی در قالب داستان‌های کودکانه، جزوات و پژوهش‌ها در مسیر آشنایی بیشتر قدم برداشته است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل ضمن اعلام رضایت از سیستم درمانی در کشور تاکید کرد: مادران مبتلا به ایدز به راحتی می‌توانند با آموزش‌های مربوط به این بیماری حتی باردار شوند و در مسیر بارداری و بعد از آن از فرزندانی بهره‌مند شوند که سالم خواهند بود، در زمینه پیشگیری بیشتر و یا درمان نسبی این بیماری بهترین مرحله درمان مرحله ابتدایی یعنی زمانی است که احساس می‌کنیم به هر دلیل ممکن است به این بیماری دچار شده باشیم و با مراجعه به مسئولان درمانی زمینه برطرف شدن شبهه و احیانا مسیر درمان را فراهم سازیم.

وی یادآور شد: باید گفت بیماری اچ‌آی‌وی قابل کنترل، سال‌ها ممکن است فرد زندگی عادی داشته و مانند سایر افراد جامعه عمر طبیعی خود را سپری کند اما باید گفت درمان قطعی برای این بیماری تعریف نشده است.

جوانیان افزود: در بابل حدود ۷۰ بیمار مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند که همه این افراد متعلق به این شهرستان نبوده، برخی از شهرهای همجوار جهت مداوا به مراکز ما مراجعه و تحت درمان قرار دارند، مراکز مشاوره ما هم به‌صورت فعال پاسخگوی بیماران دارای اچ‌آی‌وی مثبت هستند و حتی برای همراهان و اطرافیان آن‌ها نیز جلسات مشاوره برگزار می‌کنند.

این مسئول اذعان کرد: جهت ساماندهی وضعیت سلامت و زندگی برخی از این بیماران با نهادهایی مانند فرمانداری، کمیته امداد و بهزیستی جلسات متعدد برگزار کردیم و دنبال هماهنگی بیشتر دستگاه‌های مرتبط با این موضوع هستیم.

معاونت بهداشتی بابل در پایان گفت: خداوند را شاکریم که در زمینه تامین داروهای بیماران  دارای ویروس اچ‌آی‌وی مشکلی نداریم و مراحل درمان و دارویی این عزیزان به‌صورت رایگان انجام می‌شود اما از عموم مردم می‌خواهیم تا با رفتار مناسب با این دست بیماران از بار روانی متحمل شده بر این عزیزان کاسته و در جهت رفع مشکلات آن‌ها کمک کنند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.