امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 66592
  پرینتخانه » علم و سلامت تاریخ انتشار : 07 مهر 1396 - 12:56 | | ارسال توسط :

از توصیه‌های بهداشتی به هیئت‌های عزاداری تا خطرهای هولناک قمه‌زنی

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش بابل نوین،  حوزه بهداشت و درمان در هفته گذشته  با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

هزار نیروی اورژانس در ایام تاسوعا و عاشورا آماده خدمت‌دهی/ آماده باش ۳۳ بالگرد در کشور

پیرحسین کولیوند سرپرست سازمان اورژانس کشور با اشاره به تمهیدات ویژه اورژانس برای روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار داشت: سازمان اورژانس کشور به منظور پوشش مراسم تاسوعا و عاشورا ۱۴ هزار نیرو را در سراسر کشور بسیج کرده است که خدمات مطلوب و در خور شانی به مردم و نیازمندان فوریت های پزشکی ارایه شود.سرپرست سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: در ۳۳ پایگاه اورژانس هوایی در سراسر کشور نیز ۳۳ بالگرد امدادی برای پوشش دو روز تاسوعا و عاشورای حسینی در حالت آماده باش هستند.

توصیه‌های بهداشتی به هیئت هاى عزادارى/ نذری‌ها را بیش از ۲ ساعت بیرون یخچال نگه ندارید

سیدرضا غلامی، مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت‌ها و ایام خاص با تأکید بر رعایت بهداشت فردی به افرادی که در تهیه نذری دخیل هستند، اف گفت:رادی‌ که در هیئت‌ها و تکایا‌ در تهیه‌ نذری‌ دخالت‌ دارند باید نکات‌ بهداشتی‌ مانند شستشوی‌ مداوم دست را رعایت‌ کنند و بهتر است این افراد‌ کارت بهداشتی یا سابقه‌ طولانی‌ در تهیه نذری داشته باشند تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

وی با اشاره به خطر نگهداری غذا در خارج یخچال عنوان‌ کرد: مواد غذایی‌ پخته‌ شده نباید بیش از ۲ ساعت‌ در محیط‌ آشپزخانه و بیرون از یخچال بماند و اگر قرار‌ است‌ توزیع نذری‌ پس از پخت‌ بیش از ۲ ساعت‌ بعد انجام شود‌ بهتر است غذا در این مدت‌ روی شمعک‌ گاز قرار بگیرد تا گرمای‌ خود را از دست ندهد‌ تا موجب ابتلا به بیماری‌ها نشود.

خطر بروز وبا و اسهال در شربت‌های آلوده نذری/ انتقال بیماری تب کریمه از گوسفندان قربانی‌ هیات‌ها

محمد حسین عزیزی رئیس انجمن صنایع غذایی ایران در ایام عزاداری مردم اقدام به پخش شربت  می‌کنند که مسائل بهداشتی آن بسیار اهمیت دارد زیرا اگر فردی که این نوشیدنی را تهیه می‌کند دچار آلودگی و ویروسی باشد آن را به دیگران منتقل می‌کند.

عزیزی تاکید کرد: باید برای تهیه شربت از ظرف‌های بهداشتی و تمیز استفاده کرد و همچنین قالب‌های یخ نیز به طور کامل شستشو داده شود تا عاری از میکروب و آلودگی باشد.عزیزی یاد آور شد: در برخی از مناطق یخ را بر روی زمین گذاشته و سپس برای شربت از آن استفاده می‌کنند که این مسئله سبب بروز آلودگی‌های مختلفی در شربت و دیگر نوشیدنی‌ها می‌شود.

بیماری های غیر واگیر دلیل ۷۶ درصد از مرگ و میرها

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: دلیل بیش از ۷۶ درصد از مرگ و میرها در کشور، بیماری های غیر واگیر و به خصوص سکته های قلبی و مغزی است.

وی بیان کرد: پیشگیری از بیماری های غیر واگیر در خارج از حوزه بهداشت و درمان است، به طوری که اگر میزان مصرف چربی درشروع سن نوزادی بر اثر مواد غذایی نامناسب رعایت نشود این چربی رسوخ کرده و بیماری های قلبی را ایجاد می کند.

سخنگوی وزارت بهداشت‌ با بیان اینکه شدیدترین‌ عامل مرگ و میرها‌ بیماری‌های غیرواگیر‌ و بخصوص‌ سکته‌های قلبی و مغزی است، افزود: امروزه ما موفق شده‌ایم تا سنجه های هفت، بیست و چهارم بیماری‌های قلبی‌ و ۲۴، هفتم سکته‌های مغزی را در تعداد قابل توجهی از مراکز استان‌ها ایجاد کنیم. در همین راستا بیماران کمتر از ۲ ساعت به مراکز درمانی‌ انتقال‌ داده شده و طی این مدت کار آنژیوگرافی‌ و فنر‌ انجام می‌شود. تا به امروز ۲۳ هزار بیمار‌ در کمتر از یک ساعت و نیم کار درمانشان‌ انجام شده که در صورت به موقع عمل نکردن این اقدامات همه این افراد در آینده دچار نارسایی قلبی‌ می‌شوند.

تولید سالانه نیم درصد از ثروت دنیا در ایران

ایرج حریرچی‌قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت‌، افزود: ما یک درصد‌ جمعیت کل دنیا و هفت درصد منابع دنیا را داریم‌، ایران در داخل مثلث‌ استراتژیک دنیا قرار گرفته است؛ ما حدود نیم درصد ثروت دنیا را سالانه تولید می‌کنیم؛  ۴۰ سال گذشته میزان تولید ناخالص‌ ملی ما که حاصل از فروش نفت محسوب می شد یک هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار بود.

حریرچی‌ یادآور شد: ما از نظر سرانه دلار آزاد کشور نود‌م  دنیا هستیم‌ و از نظر دلار بین‌المللی‌ جایگاه  ۶۵ را به خود اختصاص داده ایم.

قمه‌زنی، بدعتی به قیمت پارگی رگ‌های مغزی

علیرضا یار احمدی متخصص بیماریهای مغز و اعصاب در مورد آسیب های تکان دهنده قمه زنی به سر، گفت : ضربه های پی درپی قسمت بدون تیزی قمه در هنگام قمه زنی، فشار مداوم و شدیدی را به سر وارد می کند که در نتیجه آن پوست سر ترکیده و عروق ناشی از این تروما ( آسیب دیدگی شدید) خون ریزی کرده و این تنها گوشه ای از انجام چنین کاری است. وی افزود : قبل از ترکیدن پوست و خون ریزی، همان ضربه های پی در پی ناشی از

قمه زنی می تواند به راحتی نخستین جرقه های پارگی عروق داخل مغز و حتی ایجاد لخته و ترومای داخلی را روشن کند زیرا تکرار مداوم این ضربه ها فشار درون جمجمه را افزایش می دهد و آسیب های آن، نرون های مغزی و عروق داخلی مرکز فرماندهی بدن را نشانه می گیرد.

تهران، اولین شهر دنیا با ٢۵٠ موتورآمبولانس

پیر حسین کولیوند رئیس اورژانس کشور با بیان اینکه پایگاه های هوایى اورژانس به ٣٣ پایگاه رسیده است از نجات جان بالغ بر ١۶ هزار نفرتوسط اورزانس در کشور خبر داد.

رئیس اورژانس کشور با اشاره به برنامه اورژانس در سکته قلبى و مغزى گفت: خدمت رسانى به بیماران سکته حاد قلبى و مغزى با همکارى اورژانس انجام شده است و ۲ تقدیر سازمان بهداشت جهانى از وزارت بهداشت به این مورد اشاره شده است.

کولیوند افزود: تهران اولین شهر دنیا است که با ٢۵٠ موتولانس در اورژانس به مردم خدمت رسانى مى کند.

نزاع، دومین عامل مرگ در اورژانس کشور

وزیر بهداشت تصریح کرد: چرا باید نزاع، دومین عامل مرگ و میر در اورژانس کشور باشد؛ دستگاه‌های فرهنگی مسئول هستند تا از این اتفاقات پیشگیری شود.

وی گفت: وزارت بهداشت و اورژانس کشور وظیفه دارند با تسریع نجات مصدومان و بیماران و افزایش تخت های بیمارستانی از میزان مرگ و میر و نقص عضو کم کنند اما تا کجا می توان با توسعه فیزیکی اورژانس و بیمارستان ها از افزایش مرگ و میر کم کرد؟؛ باید دید جایگاه پیشگیری و آموزش همگانی برای کاهش حوادث کجاست./م

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.