امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 77330
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 03 بهمن 1396 - 10:44 | | ارسال توسط :

اکران نوروز در قرق پدیده های فجر و کمدی ها

به گزارش بابل نوین،اکران های نوروزی و اینکه پوستر چه فیلم هایی قرار است امسال بر سردر سینماها خودنمایی کنند، هر سال مورد بحث و مناقشه است. حتی گاهی برخی از فیلم ها در طول سال تمام مراحل ساخت را طی کرده و تلاش می کنند فیلم را به اکران نوروز برسانند. همچنین در کنار […]

به گزارش بابل نوین،اکران های نوروزی و اینکه پوستر چه فیلم هایی قرار است امسال بر سردر سینماها خودنمایی کنند، هر سال مورد بحث و مناقشه است. حتی گاهی برخی از فیلم ها در طول سال تمام مراحل ساخت را طی کرده و تلاش می کنند فیلم را به اکران نوروز برسانند. همچنین در کنار این فیلم ها، آثار برتر و تحسین شده جشنواره نیز طبیعتا جایی در اکران نوروز خواهند داشت. نمی توان منکر این شد که نوروز، ایام تعطیل و مناسبت ها فرصت خوبی برای استقبال بیشتر مخاطبان از سینما فراهم می کند و موجب فروش چند برابری فیلم ها نسبت به ایام معمول سال می شود. شاید همین موضوع کافی باشد که محرک هر فیلمسازی برای رسیدن به اکران نوروز باشد.
با نزدیک شدن به ایام جشنواره فیلم فجر و پس از آن آغاز اکران ها برای سال جدید از اواخر بهمن ماه، زمزمه هایی از اکران دو فیلم «پشت ابرها» ساخته مجید مجیدی در گروه کورش و «به وقت شام» از ابراهیم حاتمی کیا در گروه آزادی به گوش می رسد که البته سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام کرد هنوز قراردادی برای ثبت این دو فیلم به دستشان نرسیده است.
در حال حاضر فیلم هایی همچون همچون «دل دیوانه» (بهمن فرمان آرا)، «خوک» (مانی حقیقی)، «تگزاس» (مسعود اطیابی)، «لونه زنبور» (برزو نیک نژاد)، «لس آنجلس تهران» (تینا پاکروان)، «هزارپا» (ابوالحسن داودی)، «خرگیوش» (مانی باغبانی)، «گرگ بازی» (عباس نظام دوست)، «دم سرخ ها» (آرش معیریان)، «همه چی عادیه» (محسن دامادی)، «من دیوانه نیستم» (علیرضا امینی) از گزینه هایی برای اکران به شمار می روند که در کنار آنها قطعا فیلم های برتر جشنواره از نظر آرای مردمی نیز جایگاه خودشان را دارند.
هر چند برخی از فیلمسازان پیشکسوت معتقدند هیچ چیز ملاک اکران نوروز جز سیاست هایی که خودشان صلاح می دانند،نیست. این کارگردانان از قطعی بودن اکران دو فیلم ارگانی در ایام نوروز گله مند بودند و معتقدند صاحبان این فیلم ها کسانی هستند که هم پولشان را از جای دیگر می گیرند و هم نمایش خودشان را دارند، همه ما فعلا باید در صف بایستیم!
همچنین برخی از فیلم ها با قطعی کردن قرارداد خود در اواخر بهمن ماه درصددند موفقیت فیلم های چند سال گذشته را تجربه کنند و به این امیدوار باشند با نزدیک شدن به ایام نوروز اکرانشان تا خود ایام نوروز تمدید شود.
در هر صورت به نظر می رسد نوروز می تواند بهترین زمان برای آشتی مخاطب با سینما باشد، لذا شورای صنفی نمایش باید در انتخاب فیلم های نوروزی ترکیبی از تمام ژانرها را در نظر داشته باشد و انتخاب این فیلم ها به گونه ای باشد که مخاطب سینما با سلیقه های مختلف رضایت کافی داشته باشد. همچنین ترکیب اکران به گونه ای باشد که به سایر اکران ها در طول سال لطمه نزند.

سعید سعدی:
اکران نوروز محدود به فیلم های طنز و اجتماعی نباشد

تهیه کننده «دم سرخ ها» معتقد است: با توجه به طرح نام گزینه هایی که احتمال آمدنشان می رود، چندان به اکران این فیلم در زمان نوروز امیدوار نیستم، ولی سعی خود را می کنیم. با توجه به اینکه شرایط اکران دوم نوروز به دلیل برگزاری جام جهانی کمی متفاوت است باید دید آن زمان چه اتفاقی می افتد.
سعید سعدی، در خصوص گمانه زنی ها برای اکران نوروز سال ۹۷ به بانی فیلم گفت: شورای صنفی نمایش باید در انتخاب اکران های نوروز به گونه ای عمل کند که تمام محصولات بتوانند از ژانرهای مختلف در کنار هم قرار بگیرند و فیلم های نوروز تنها فیلم های طنز و اجتماعی نباشند، بلکه ژانرهای های مختلفی باشند که هم بتواند مخاطب جذب کنند و هم همه فیلم ها از فروش نسبتا متعادل تری برخوردار شوند.
وی در خصوص تاثیر نتایج جشنواره فجر روی چینش اکران نوروز گفت: به هر صورت نتایج جشنواره روی چینش اکران نوروز تاثیر دارد، چون در سنوات گذشته این تاثیر مشهود بوده و باید دید چه سیاست هایی را در سال آینده در نظر دارند و بر اساس آن این چینش صورت بگیرد. اگر فیلمی خوب باشد و در کنار کارهای خاصی قرار نگیرد و شرایط مناسبی در اختیار آن فیلم قرار بگیرد، فکر می کنم شرایط لازم برای فروش آن فیلم فراهم شود.
سعدی ادامه داد: بدون شک اکران های نوروزی یکی از بهترین اکران های سال است که سینما می تواند در این زمان مخاطب بیشتری جذب کند. تعداد فیلم ها در اکران اول نوروز محدود تر است و به مرور به تعداد اکران ها اضافه می شود و از ظرفیت کلی فیلم ها کاسته می شود.
تهیه کننده فیلم سینمایی «آرایش غلیظ» در مورد اینکه تلویزیون در ایام عید چقدر می تواند روی استقبال مردم از اکران نوروزی تاثیر بگذارد، عنوان کرد: به هر حال تلویزیون به عنوان رسانه ملی الزاما باید حامی سینمای ایران باشد که چرخه صنعت سینما روی پای خود بچرخد. با توجه به محدودیت هایی که از لحاظ تبلیغاتی از سوی تلویزیون وجود دارد، تنها گزینه ای که می تواند به چرخه اقتصادی سینما کمک کند، همین صدا و سیما است.
وی در مورد این که چقدر به اکران فیلم «دم سرخ ها» در ایام نوروز امیدوار است، گفت: با توجه به چینش هایی که احتمال می رود، چندان به اکران این فیلم در زمان نوروز امیدوار نیستم، ولی سعی خود را می کنیم. با توجه به اینکه شرایط اکران دوم نوروز به دلیل برگزاری جام جهانی کمی متفاوت است، باید دید آن زمان چه اتفاقی می افتد و آیا می توان فیلم را در آن زمان اکران کرد یا خیر.
تهیه کننده فیلم سینمایی «خشم و هیاهو» در مورد «دم سرخ ها» نیز توضیح داد: دم سرخ ها یک فیلم طنز اجتماعی است که آرش معیریان آن را کارگردانی کرده است و فکر می کنم با کارهای قبلی او کمی از لحاظ کیفیت و محتوا تفاوت دارد.

مسعود اطیابی:
باید سال سینمایی را مفرح شروع کنیم

«تگزاس» به کارگردانی سید مسعود اطیابی، یک از گزینه های احتمالی اکران نوروزی به شمار می رود. اطیابی، کارگردان این فیلم معتقد است تلویزیون برای سینما نه رقیب است و نه رقابت این دو شبیه به هم. تلویزیون ساختار خودش را دارد و برنامه های تلویزیونی هم باید جذاب باشند.
اطیابی در خصوص گمانه زنی ها برای اکران نوروز امسال به بانی فیلم گفت: من اعتقادی به مافیا در اکران ندارم. اکران سیستمی است که چند گروه در آن دست دارند تا ترتیب درستی چیده شود. قطعا بخش دولتی در کار نظارتی خود دوست دارد تنوع بیشتری از آثار داشته باشد و از طرفی بخش صنفی سینمایی دوست دارد سال سینمایی خود را با قدرت آغاز و مردم را در همان ابتدای سال به سینما تشویق کند. این تشویق باید به گونه ای باشد که در طول سال مردم به فیلم دیدن رغبت پیدا کنند. اگر در چینش اولیه اشتباهی صورت گیرد، ممکن است در طول سال، فیلم های بعدی آسیب ببینند. وی افزود: اصل این است که فضای سالن های سینمای ما در ابتدای سال که هم سال نوی مردم آغاز می شود و هم سال نوی سینمایی شروع می شود هر دو باید به نوعی خوب و شاداب استارت بزنند. فکر می کنم حتما دو گروه شورای صنفی و صاحبان فیلم ها و از طرفی دولت می توانند با هم تعامل خوبی برای چیدمان برنامه نوروزی سینماها داشته باشند.
کارگردان فیلم سینمایی «خروس جنگی» در مورد تاثیر نتایج جشنواره فجر بر اکران نوروزی عنوان کرد: می توان گفت فیلم های جشنواره فجر، تقریبا یک چهارم سینمای ایران است. قطعا جشنواره فجر ویترین تمام آثار سینمایی ایران نیست و این تنها نمونه ای از آثار است. هم فیلم هایی که در جشنواره هستند فیلم های خوبی اند و هم فیلم هایی که برای جشنواره ثبت نام و یا به آن راه پیدا نکردند، فیلم های خوبی هستند. بنابراین ملاک اکران نوروز حضور در جشنواره یا اتفاقاتی که در جشنواره می افتد نیست. بسیاری از فیلم هایی که بیرون از جشنواره هستند اگر به جشنواره راه پیدا می کردند در بخش های مختلف می توانستند شانس مطرح شدن داشته باشند. به هر حال این اتفاق برای ۲۴ فیلم افتاده که تعداد محدودی است. قطعا همه فیلم هایی که در جشنواره هستند امکان اکران نوروزی برایشان مهیا نیست. به هر صورت این موقعیت برای فیلم هایی که بیرون از جشنواره هستند هم ممکن است بوجود بیاید. وی ادامه داد: اصل این است که ما سال سینمایی را مفرح شروع کنیم و قطعا در این اکران، ژانرهای مختلف کمدی و حادثه ای و اجتماعی و… باید حضور داشته باشند و در کنار هم مردم را به استقبال از سینماها ترغیب کنند. در این صورت مردم می توانند سبد فرهنگی خوبی برای ایام تعطیل و شروع سال داشته باشند. این سبد باید شامل فیلم های برتر جشنواره و فیلم های خارج از جشنواره باشد.
اطیابی در مورد اینکه تلویزیون در ایام عید چقدر می تواند روی استقبال مردم از اکران نوروزی تاثیر بگذارد، عنوان کرد: تلویزیون هم کار خود را انجام می دهد. هر چند، سالهاست که رو به افول است و در چند سال اخیر برنامه های تلویزیون به خوبی سابق نبوده که رقیب جدی برای سینما باشد. تلویزیون اگر بتواند در مقابل شبکه های خارجی و یا در بخش اخبار، حریف فضای مجازی باشد، بسیار خوب است. این رسانه برای سینما نه رقیب است و نه رقابتشان شبیه به هم. تلویزیون ساختار خودش را دارد و برنامه های تلویزیونی هم باید جذاب باشند. سینما هم جذابیت خودش را دارد و قطعا هیچ خانواده ای نمی تواند صبح تا شب در خانه بماند و تلویزیون تماشا کند؛ آنها هم دوست دارند بیرون بروند و شاید برای فیلم دیدن بیرون رفتن، جذابیت بیشتری داشته باشد. در عین حال تلویزیون هم باید مخاطب انبوهی جذب کند. هر چند این رسانه اکنون کمی شکست خورده می نماید، ولی امیدواریم در ایام نوروز سال نو را به خوبی شروع کند.
کارگردان فیلم سینمایی «ماه گرفتگی» در مورد «تگزاس» نیز توضیح داد: به نظرم «تگزاس» یک فیلم کمدی، حادثه ای جذاب با بازیگرانی مثل سام درخشانی، پژمان جمشیدی و حمید فرخ نژاد است. فکر می کنم با فضای مفرح و پر از خنده رضایت مخاطب را جلب کند. فضایی لازمه این روزهای مردم ماست. تلاش هایی خوبی انجام شده و سعی کردیم فیلمی شاد با مونتاژ خوب و موسیقی جذاب و لوکیشن هایی از نظر بصری خوب و دیدنی باشد و مخاطب را جذب خواهد کرد. امیدواریم پرفروش باشد. البته فیلم های همکارانمان را ندیده ام که بخواهم نظر بدم ،ولی برای همه فیلم های سینمایی ایران آرزوی موفقیت دارم که روحیه خوبی برای کار پیدا کنند.

عباس نظام دوست:
موفقیت در فجر می تواند در گیشه تاثیر بگذارد ولی همشه این گونه نیست

«گرگ بازی» یکی از فیلم هایی است که از گزینه های احتمالی اکران نوروز امسال به شمار می رود. هر چند عباس نظام دوست، کارگردان این فیلم می گوید هنوز با دفتر پخشی برای اکران این فیلم صحبت نشده، ولی او معتقد است «گرگ بازی» فیلمی متفاوت از فیلم هایی است که معمولا در نوروز اکران می شوند و می تواند مخاطب را جذب کند.
عباس نظام دوست در خصوص گمانه زنی ها برای اکران نوروز امسال به بانی فیلم گفت: «گرگ بازی» فیلمی متفاوت از فیلم هایی است که معمولا در نوروز اکران می شود، چون فیلم های نوروز معمولا کمدی هستند. گرگ بازی می تواند فیلمی باشد که برای مخاطبانی که سلیقه ای متفاوت از فیلم هایی که معمولا در نوروز اکران می شود دارند، جذاب باشد. همچنین حضور بازیگرانی همچون هانیه توسلی، نگار جواهریان، علی مصفا، سهیلا گلستانی و… که از اهالی تئاتر هستند، برای قشر خاصی از مردم جذابیت دارد.
وی افزود: به هر حال همه فیلمسازان امیدوارند که بتوانند فیلمشان را در نوروز اکران کنند.با این حال نمی توان پیش بینی کرد در سینمای ایران چه اتفاقی بیفتد بهتر است. گاهی فیلمی که قبلا در جشنواره دیده شده می تواند فروش خوبی داشته باشد و گاهی هم وقتی درباره فیلمی ذهنیتی نداشته باشید فروش خوبی خواهد داشت. گاهی یک موج فیلمی را می گیرد که خیلی هم خوب فروش می کند. گاهی خود سینما قضاوت می کند که فیلم خوب یا بد بوده که این زمان اکران می شود. چیزی نیست که بتوان واضح درباره آن نظر داد.
این کارگردان با اشاره به اینکه قطعا نتایج جشنواره روی اکران های نوروز اثر می گذارد، افزود: معمولا به این شکل است که یکی از فیلم های اکران نوروز مربوط به فیلمی می شود که جایزه نگاه مردمی را دریافت می کند. آن جایزه ها بسیار در اکران نوروزی تاثیر دارند و فیلم هایی که در جشنواره نیستند، طبیعتا این شانس را از دست می دهند. البته موفقیت در فجر می تواند در گیشه تاثیر بگذارد، ولی همیشه این گونه نیست و فیلم هایی بوده که هم در جشنواره و هم در گیشه موفق بوده اند. موفقیت در فجر ملاک نیست.
نظام دوست در مورد اینکه تلویزیون در ایام عید چقدر می تواند روی استقبال مردم از اکران نوروزی تاثیر بگذارد، عنوان کرد: معمولا تلویزیون برنامه های جذابی ندارد. مگر اینکه در ایام عید سریال «پایتخت» پخش شود که مردم را پای تلویزیون نگه دارد. غیر از آن به خاطر ندارم برنامه ای بوده باشد که مردم دوست داشته باشند و به خاطر آن، کمتر به سینما بروند. اساسا برنامه های تلویزیون هر سال بدتر از سال قبل می شود و چندان تاثیری روی سینما نرفتن مردم ندارد.
وی در مورد موضوع «گرگ بازی» توضیح داد: این فیلم تک ژانر نیست و البته سالهاست که در سینمای جهان فیلم ها تک ژانر نیستند. این فیلم ترکیب ژانر ملودرام و معمایی است. داستان آن هم مربوط به چند دوست قدیمی است که یک شب در خانه موروثی یک نفرشان جمع می شوند، چند مهمان تازه وارد دارند و در ادامه یک سری اتفاقات عجیب و غریب می افتد. فیلم در بسیاری از جاها دارای فضای ذهنی است و چندان جریان رایج رئالیستی نیست.

شاهین شجری کهن:
دست اندازهای انتخاب فیلم برای نوروز بسیار است

شاهین شجری کهن نویسنده و منتقد درباره اکران فیلم های نوروز به بانی فیلم گفت: انتخاب فیلم برای اکران نوروز همیشه موضوع پرمناقشه و پر مجادله ای بوده و هیچ وقت بدون حاشیه نبوده است، چون این انتخاب در ذات خود گذشته از کارشناسی، نیاز به تخصص دارد و واگذاری یک امتیاز نیز محسوب می شود. به هرحال عده ای باید یکجا جمع شوند و تصمیم بگیرند، مهمترین نقطه ویترین سینمای ایران در طول سال پیش رو به کدام فیلم ها داده شود.
شجری کهن ادامه داد: این جنبه، حاشیه خیز بودن موضوع را بالا می برد و هر انتخابی با هر معیاری، محل اعتراض خواهد بود. صاحبان خیلی از فیلم ها هم هستند که بر اساس استدلال هایی که دارند، ساخته های خودشان را مناسب تر می دانند و خیلی از فیلم ها هستند که ممکن است بگویند سوپر استار با موضوع جذاب داریم. هر انتخابی حاشیه خواهد داشت و با هر نگاه و هر ملاحظه ای نمی شود که رضایت همه را جلب کرد.
این منتقد خاطرنشان کرد: نکته بعدی این است که ما در شرایطی غیر طبیعی به سر می بریم؛ یعنی گاهی فضا و نیروهای حاکم بر فضای کلی سینما، غیرطبیعی و غیرسینمایی هم هستند. هر انتخابی به این سادگی نیست که شما به صورت آزاد و بدون ملاحظات جنبی از بین ۳۰ فیلم واجد شرایط پنج یا شش تا را انتخاب کنید. در این میان عده ای مخالف اکران بعضی فیلم ها هستند و عده ای می خواهند حتما یک فیلم مذهبی بین این پنج فیلم عید جای بگیرد. عده ای معتقدند در بین فیلم های مخاطب پسند، باید سهمیه بندی شود و فقط یکی از فیلم ها رنگ پرده را ببینند. پس، نیروهایی از قبیل بحث ممنوعیت ها و اینکه فلان نهاد به دلیل اکران فلان فیلم به آن سینما نمی دهد، به وجود می آید. پیچیدگی های هیأت انتخاب بیشتر از چیزی است که ما در بیرون می بینیم و باید ملاحظات عجیبی را رعایت کنند. در نتیجه قضاوت درباره کار آن ها سخت است، مگر در این موقعیت قرار بگیریم.
شجری کهن یادآوری کرد: نکته آخر این است که سنتی در سینمای ایران وجود دارد که نوروز برای مردم است و سینماها باید فیلم هایی اکران کنند که مردم و خانواده ها دوست دارند. اصلا مهم نیست نکات عقیدتی فیلم چه چیز و سوپراستار آن چه کسی باشد، مهم آن است که مردم بتوانند تعطیلات نوروز لااقل یک یا دو روز بروند و خوش بگذرانند. از زمانی که فیلم های نورمن ویزدوم و جری لوئیس اکران نوروزی داشتند تا اوایل انقلاب که فیلم های رزمی و سرخپوستی آمدند، اهمیتی ندارد تهیه کننده ها و پخش کننده ها چه می گویند، مهم مردم هستند و باید فیلم هایی انتخاب کنیم که حال مردم را در نوروز خوب کند.
شجری کهن درباره فیلم های برگزیده در جشنواره فجر و جایگاهشان در اکران نوروزی توضیح داد: این جایزه مشوقی است که می گویند فیلم باید برگزیده مردم باشد و این وجه مردمی قضیه را پر رنگ می کند و مخالف نیستم. خوب است که مردم و مخاطبان فعال جشنواره هر فیلمی را که دوست داشته باشند، در نوروز ببینند، اما این نیز با اما و اگر همراه است. باید سنجش و رأی گیری فیلم برگزیده مردم در جشنواره درست باشد و به یکی از فیلم هایی که مردم بیشتر دوست دارند، امتیازی داده شود تا مثلا اکران نوروزی هم داشته باشد./ز

بانی فیلم

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.