امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 56176
  پرینتخانه » اخبار مازندران تاریخ انتشار : 12 اردیبهشت 1396 - 10:19 | | ارسال توسط :

برگزاری نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای در دانشگاه مازندران

رئیس دانشگاه مازندران از برگزاری برپایی نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای در بابلسر خبرداد.

به گزارش بابل نوین، سیدخلاق میرنیا در نشست خبری سی و هشتمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور در دانشگاه مازندران، اظهار کرد: این نمایشگاه از روز شنبه به مدت ۵ روز در دانشگاه مازندران برگزار می شود.

وی با اشاره به اهمیت صنعت هسته ای برای کشور، خاطرنشان کرد: در قرن های پنجم و ششم ایران پیشتاز علوم مختلف بود و این در حالی است که بسیاری از کشورهای اروپایی از قرن ۱۱ به بعد دانشگاه را تاسیس کردند.

رئیس دانشگاه مازندران تصریح کرد: حمله مغول موجب شد که چراغ علم و تکنولوژی در ایران خاموش شود و تا تاسیس دانشگاه تهران از نظر علمی کشور ایران دچار عقب ماندگی شد.

میرنیا یادآور شد: در حالی که کشورهای پیشرفته تلاش می‌کردند که ایران را از صنایع علمی و هسته ای بازدارند، راکتورهای تحقیقاتی ایران در سال ۴۶ نصب شد.

وی گفت: پس از انقلاب اسلامی تکنولوژی هسته ای در زمینه های مختلف استفاده و با بومی سازی این مسئله پیشرفت های بزرگی به دست آمد.

رئیس دانشگاه مازندران با بیان اینکه باید صنعت هسته ای در جامعه شناخته شود، اظهار کرد: در حالی که تحریم های بسیاری برای جلوگیری از صنایع هسته ای اتفاق افتاد اما با دیپلماسی قوی که از سوی دولت یازدهم شکل گرفت تحریم های بسیاری از کشور برطرف شد.

میرنیا با اشاره به اینکه هدف این نمایشگاه نشان دادن توان بومی سازی کشور ایران است و تاکنون ۳۷ دانشگاه مختلف این نمایشگاه را برگزار کردند، خاطرنشان کرد: جدید بودن و محدودیت اطلاع رسانی این صنعت در کشور، نشان دادن فرآیند تشکیل صنعت هسته ای، بومی بودن این دستاوردها، آگاهی سازی از فعالیت های هسته ای به مردم از جمله ضروریات تشکیل نمایشگاه هسته ای است.

وی با بیان اینکه در حالی که دشمنان به دنبال ایران هراسی در جهان هساتند این نمایشگاه به دنبال معرفی صنعت صلح آمیز هسته ای است، گفت: ۲۰۰ هزار دانشجوی مازندران و ۱۴ هزار دانشجوی این دانشگاه می توانند به مدت ۵ روز از این نمایشگاه بازدید کنند.

رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه دانشگاه مازندران در ۴ رشته فیزیک هسته ای دانشجو می‌پذیرد، اظهار کرد: رفع ابهام، علاقممندی در کارشناسان و خودباوری جوانان از موضوعاتی است که می تواند خروجی خوبی از این بازدیدها باشد.

میرنیا افزود: ۳ بخش کلی نیروگاهی، کاربردهای صنعت هسته ای در سطوح مختلف و چرخه ی سوخت هسته ای از جمله موضوعات این نمایشگاه است.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ نفر از سازمان انرژی اتمی در دانشگاه مازندران برای توضیحات حاضر می‌شوند و ۲۰ غرفه تخصصی در نمایشگاه برقرار است، تصریح کرد: در حالی که دنیا به سوی فناوری های جدید در حال حرکت است به احتمال فراوان در سال های آینده دیگر نیازی به نفت و گاز نیست و باید به صنایع جدید علمی دست پیدا کرد.

رئیس دانشگاه مازندران بر لزوم نگاه داخلی برای درآمدزایی تاکید کرد و گفت: اگر به توان داخلی توجه شود هیچ دشمنی نمی‌تواند کشور را با تحریم دچار چالش کند.

میرنیا با بیان اینکه این نمایشگاه نشان می‌دهد که کشور می‌تواند در بخش های مختلف، توان خود را به نمایش بگذارد، خاطرنشان کرد: در ۳ بخش کلی ۴۰۰ کیک زرد و ۶ ماکت بزرگ در نمایشگاه ارائه می‌شود و نیروگاه پروسه غنی سازی از صفر تا ۱۰۰ به نمایش در‌ می‌آید.

به گزارش ایسنا، این نمایشگاه در روز شنبه ۲۳ اردیبهشت و با حضور وزیر علوم و تحقیقات و نماینده ولی‌فقیه مازندران در ساعت ۱۰ صبح افتتاح می‌شود و تا ۲۸ اردیبهشت ادامه دارد./ص

ایسنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.