امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 53956
  پرینتخانه » علم و سلامت تاریخ انتشار : 19 فروردین 1396 - 18:11 | | ارسال توسط :

بیماری ناشناسی که با نیش پشه منتقل می‌شود

کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر شبکه بهداشت و درمان فراشبند گفت: بیماری کالازار یک بیماری تب دار عفونی انگلی است که قابل انتقال بین انسان و حیوان است.

به گزارش بابل نوین، کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر شبکه بهداشت و درمان فراشبند گفت: بیماری کالازار یک بیماری تب دار عفونی انگلی است که قابل انتقال بین انسان و حیوان است.

 عبدالرحیم حسینی کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر شبکه بهداشت و درمان فراشبند با اشاره به نحوه انتقال این بیماری گفت: بیماری کالازار از راه نیش پشه های خاکی آلوده انتقال می یابد و دوره نهفتگی آن چند هفته تا چند ماه است.
حسینی افزود: در کشور ایران این بیماری اغلب در کودکان زیر ۱۰سال، به ویژه کودکان ۶ ماهه تا دو ساله دیده می شود و ممکن است بزرگسالان نیز، به ویژه افرادی که به تازگی وارد مناطق آلوده شده اند، به این بیماری مبتلا شوند.
وی ادامه داد: شکل حاد بیماری با شروع ناگهانی تب شدید، گاهی استفراغ و لرز است و تب دائم و یا منقطع، بزرگی طحال و کبد، تورم غدد لنفاوی و خونریزی های زیرجلدی نیز، در عرض یک تا دو هفته در بیمار مشاهده می شود.
حسینی اظهار داشت: نخستین نشانه های این بیماری در سگ ها را لاغری و غیرفعال شدن، کم شدن موف به ویژه در اطراف چشم ها، ضایعات پوسته دار، زخم، کشیده شدن پنجه ها و ترشحات چرکی چشم است.
او نشانه های بالینی یعنی تب، بزرگی طحال و کبد و کاهش گلبول های سفید خون به میزان کمتر از چهار هزار گلبول سفید در هر میلی متر مکعب خون را از جمله نشانه هایی معرفی کرد که به عنوان روش های تشخیص این بیماری در مناطق بومی مدنظر قرار می گیرد و بیان کرد: تشخیص قطعی آن، تنها بر اساس مشاهده مستقیم انگل در آزمایشگاه، امکان پذیر است.
حسینی استراحت در بستر، مراقبت های پرستاری از نظر بهداشت، رژیم غذایی حاوی پروتئین کافی و ویتامین های ضروری را از جمله مسایل عمده در درمان یک بیمار مبتلا به کالازار برشمرد.
کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر شبکه بهداشت و درمان فراشبند استفاده از لباس و پوشاندن مناطق باز بدن به ویژه در هنگام غروب، مصرف پمادهای دورکننده حشرات و استفاده از پشه بند در هنگام استراحت را از جمله مراقبت های پیشگیری کننده فردی دانست و از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده نشانه های این بیماری در کودکان، به واحد مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان فراشبند مراجعه کنند. /م
منبع: باشگاه خبرنگاران
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.