امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 44352
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 26 دی 1395 - 16:22 | | ارسال توسط :

تئاتر مساجد پیوند زننده هنر با فرهنگ بومی است

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: به وسیله تئاتر مساجد در کنار تربیت هنرمندان می توان هنر تئاتر را بومی کرده و جذب مخاطب کرد.

 

 

به گزارش بابل نوین، کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی ظهر امروز در مراسم افتتاح کانون تئاتر مساجد آذربایجان غربی، اظهار داشت: از دو سال پیش و از هنگام تصدی این پست به فکر راه اندازی جریان تئاتر مسجدی بودیم و در گذشته افراد هنرمند با ارزشی در مساجد تربیت و تقدیم عرصه هنری شده اند.

وی افزود: جریان بچه های مسجد در مقطعی متوقف شد و در سالهای اخیر با افت شدید مخاطب مواجه هستیم و با هر حرفه و هنری امکان جذب مخاطب به سالنهای تئاتر نیست.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: بخشی از علل به موضوعها و محتوای تئاترها برمی گردد که نمی تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و تئاتر بدون حضور مخاطب مانند منبری است که پامنبری نداشته باشد.
وی ادامه داد: اگر فاخرترین روحانی بالای منبر بوده و مهمترین سخنان را بیان کند، بدون حضور مخاطب ثمری ندارد، لحاظ نشدن عناصر فرهنگی مردم در تئاترها سبب عدم برقراری ارتباط مردمی با نمایش است.
زارعی تاکید کرد: باید عناصر فرهنگی و اعتقادی مردم را در نمایش آورد و مشکل تئاتر امروز ما عدم مردمی بودن آن است.
وی خاطرنشان کرد: اگر نمایشهای مردمی طراحی نشود تئاتر مورد استقبال مردم قرار نگرفته و توان استفاده از این ظرفیت بلیغ برای رساندن مفاهیم به مخاطب از بین می رود.
این هنرمند حرفه ای کشور گفت: تئاتر تاثیر حسی و عاطفی بر انسان گذاشته و در اندیشه فرد اثر بخش است، به همین جهت به عنوان هنر فاخر شناخته می شود.
وی ادامه داد: باید تئاتر را مردمی کرده با پرداخت به معضلات مردم این هنر را به جمع مردم برده و تماشاگر حرفه ای جذب کرد تا اقتصاد تئاتر تامین شود.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی اضافه کرد: مردم سطح جامعه و متدینین در برابر تئاتر موضع می گیرند، چون توان معرفی تئاتر درست به این مردم را نداریم.
وی با اشاره به هدف از تشکیل تئاتر مساجد، افزود: تربیت نیروی انسانی و هدایت کردن نخبه ها به این مسیر گام بعدی تشکیل تئاتر مساجد است، چون در جمع مردم نخبگانی وجود دارند که می توانند جایگزین هنرمندان بزرگی شوند.
زارعی عنوان کرد: جوانهای مستعدی وجود دارند که هیچ نهادی آنان را تحویل نمی گیرد، کادرسازی و نیروسازی برای جریان هنری مهمترین هدف و هدف بعدی تربیت مدیر فرهنگی در کنار هنرمندان است.
وی تصریح کرد: ۳۸ سال از انقلاب اسلامی می گذرد، افرادی آمده در صدا و سیما مدیریت کرده و بازنشست شده اند، اما چون نیروی موفق در عرصه مدیریتی تربیت نشده است به ناچار به دنبال نیروهای موفق بازنشسته می رویم.
این هنرمند تربیت نیروهای مدیریتی و فرهنگی برای ساخت یک مدیر موفق را امری ضروری خواند و گفت: اعتقاد شدید به جوانها داشته و از بها دادن به جوانان واهمه ای ندارم و الان جوانهای هنرمندی در مرکز هنری مشغول فعالیت هستند و این به معنای فراموش کردن پیشکسوتان نیست.
وی اضافه کرد: اگر ۶۰ نمایشنامه در جشنواره بین المللی تئاتر فجر به نمایش گذاشته شود باید نصف آن مال جوانان تئاتر مساجد باشد و برای رسیدن به این مهم همه مسئولان و مردم باید دست به دست هم دهند و برای سربلندی فرهنگی و هنری کشور با بودجه و ثروت این نظام تلاش کنند.
زارعی خاطرنشان کرد: جزیره ای عمل کردن آفت پیشرفت در تمام عرصه ها به ویژه بخش فرهنگی است که به کار تیمی و هم افزایی نیاز دارد.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی عنصری فرهنگی است و با کارهای فرهنگی و هنری امکان صادر کردن آن وجود دارد، ادامه داد: بیداری اسلامی که پس از ۳۷ سال رخ داده محصول کارهای فرهنگی است و جریان تئاتر بچه های مسجد برای زدن حرفهای بزرگ در این مسیر طراحی شده است.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: نمایشنامه نویسی اولین مشکل ما بود که از نمایشنامه نویسان برتر دعوت شد و ۳۰ نمایشنامه نوشته شده و در همه محورها کار شده است.
وی افزود: جریان تئاتر مسجدی قرار نیست فقط برای ساخت فیلمهای دینی و مذهبی تلاش کند و هر نوع کاری که با مکارم اخلاق منطبق باشد با تنوع موضوع و محتوا به نمایش گذاشته می شود.
زارعی در پایان خاطرنشان کرد: اگر قرار است اتفاقی در عرصه هنری و فرهنگی این کشور رخ دهد در شهرستانها این اتفاق می افتد و در تهران خبری نیست.
گفتنی است، در امتداد این مراسم رونمایی از نشانواره بچه های تئاتر مسجد و آلبوم صوتی《یک لحظه تا آسمان》صورت گرفت./م
منبع : رسا
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.