امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 61797
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 30 تیر 1396 - 13:27 | | ارسال توسط :

حبیب سینمای ایران در قطعه هنرمندان آرام گرفت

مراسم تشییع پیکر حبیب‌الله کاسه‌ساز صبح امروز در خانه سینما با حضور اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد.

به گزارش بابل نوین، مراسم تشییع پیکر حبیب‌الله کاسه‌ساز تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی صبح امروز جمعه سی‌ام تیر ماه سال ۱۳۹۶، با حضور خانواده این هنرمند، دوستان و اهالی فرهنگ و هنر از مقابل خانه سینما، برگزار شد.

مراسم با تلاوت آیات نورانی قرآن کریم و شعرخوانی سیدجواد هاشمی و با حضور اهالی فرهنگ و هنر و جمعی از مسئولین نظام آغاز شد.

ناصر شفق همرزم و دوست حبیب‌الله کاسه‌ساز با قرار گرفتن پشت جایگاه گفت: حبیب یک پارچه گل و خطاپوش بود، من اولین بار سال ۵۹ در کوه‌های کردستان که برای انجام امور فرهنگی رفته بودم، با او آشنا شدم و از سال ۶۰ تا به امروز در خدمتش بودم.

وی در ادامه بیان کرد: وقتی علی حاتمی رفت، ۱۰ سال باید می‌گذشت تا جایگرینی برای او پیدا شود، در عرصه تهیه و تولید هم حبیب، علی حاتمی بود و اگر آرامش و صبوری حبیب نبود این تعداد آثار ساخته نمی‌شد.

شفق در پایان عنوان کرد: حبیب خیلی مظلوم و آرام بود و این از خانواده آرام و شریف او نشأت می‌گیرد که همواره در خدمت کشور ایران بودند و هستند.

حبیب با همه استرس‌های کاری همیشه لبخند می‌زد

در ادامه مراسم، مسعود ده‌نمکی کارگردان سینما  بیان کرد: آنهایی که در جبهه‌ هستند می‌دانند استرس شب اول عملیات یعنی چه. من وقتی وارد سینما شدم، به این موضوع پی بردم که استرس ساخت فیلم  بیشتر است و ا ین استرس از شب اول تا روزهای پس از فیلم‌برداری هم ادامه دارد اما حبیب در همه این شرایط، لبخند بر لب داشت.

همچنین، سیروس الوند با بیان خاطره‌ای از همکاری خود با حبیب‌الله کاسه‌ساز در سال‌های ۶۰، گفت: حبیب سینما را همه سینما می‌دانست و با خیال راحت ایشان را به وزارت فرهنگ و ارشاد معرفی کردم‌ و امروز آمدم تا ادای دینی به سینمای دفاع مقدس و حبیب‌الله کاسه‌ساز داشته باشم.

مهدی عسگرپور تهیه‌کننده سینما و دوست حبیب‌الله کاسه‌ساز اظهار داشت: ما امروز  با پیکر عزیزی بدرقه و وداع می‌کنیم که مومن، راستگو، سخت‌کوش و درست کردار بود. آشنایی ما در اواخر سال‌های ۶۰ با ساخت اولین فیلم رقم خورد.

وی در ادامه بیان کرد: برای شناخت  کاسه‌ساز باید فرهنگ و ظرف آن را شناخت و بدانیم از کدام ظرف وارد سینما شد و رفتارهایش را به فراخور همین فرهنگ ترجمه کنیم.

عسگرپور ادامه داد: حبیب‌الله کاسه‌ساز، نه فقط در کارهایی که خودش انجام می‌داد بلکه برای جوانان و کسانی هم که در این حوزه کار می‌کردند، کمک حال بود. به طور حتم امشب بسیاری از شهدا  به استقبالش خواهند رفت.

حبیب پدر سینمای دفاع مقدس بود

مسعود جعفری جوزانی کارگردان سینما، در خصوص همکاری خود با مرحوم حبیب‌الله کاسه‌ساز اظهار داشت: دهه ۶۰ بود؛ دنیا روی سرمان آتش می‌‌ریخت و تعدادی جوان وارد دانشگاه شدند که همه، همَ و غمشان  خدمت به رزمندگان بود. سال‌ها گذشت و  حبیب را در سریال در چشم باد به عنوان تهیه‌کننده دیدم. او با همه وجودش در لحظه لحظه فیلم حاضر بود.

وی افزود: به قول دوستی او پدر سینمای دفاع مقدس بود. کاسه‌ساز دوستانش را دسته‌بندی و جناح‌بندی نمی‌کرد. او را برای همین موضوع دوست داشتم. حبیب ترسی نداشت که به او وصله بزنند. برای برداشتن دو دستگی‌ها در بین سینمایی‌ها تلاش کرد و تمام وجودش شور، عشق و سینما بود.

جعفری جوزانی در پایان خاطرنشان کرد: در روزهای هشت سال دفاع مقدس همه حق را به دیگران می‌دادند و امروز همه حق را متعلق به خودشان می‌دانند.حبیب حق خودش را هم از آن دیگران می‌دانست و در تمام سختی‌ها صبوری می‌کرد.

حبیب از یاران گهوار‌ه‌ای امام و انقلاب بود

پس از منتقل شدن پیکر حبیب‌الله کاسه‌ساز به صحنه آخر زندگی او، سردار علی‌اکبر پورجمشید، همرزم او بیان کرد: به همه شما که در بدرقه یار انقلاب حضور پیدا کردید از طرف حبیب عزیزم و خانواده بزرگش خیر مقدم می‌گویم.

وی در ادامه گفت: حبیب از یاران گهواره‌ای انقلاب و امام است و از  مردان بزرگ است و برای من افتخار بزرگی است که خادم شما هستم. ما با حبیب در یک منزل و خانه زندگی کردیم و در راه انقلاب شاهد فعالیت‌های او برای پشتیبانی از انقلاب بودم. او در تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران از همان روزها قدم برداشت.

سردار پورجمشید ادامه داد: حبیب مرد بزرگی بود که لحظه‌ای پشت به دشمن نکرد و در یک خانواده که به تمام معنا در راه فداکاری برای انقلاب بودند، پیش رفته بود. او به سینمای انقلاب و دفاع مقدس به صورت معجزه نگاه می‌کرد.

وی افزود: سینمای ما به افرادی مانند حبیب نیاز دارد، حبیب در این راه هیچ سرمایه‌ای نداشت و با دست خالی و امید زیاد آغاز کرد و ما در عرصه هنر ارزشی مردان بزرگی مانند حبیب داریم. تا زمانی که سینمای ما، دفاع مقدس و انقلاب دارد، انقلاب ما زنده است.

سینما مثل ملت و کشور یکپارچه است

در پایان منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در سخنانی اظهار کرد: حبیب‌الله کاسه‌ساز به دیار باقی شتافت. در این شتافتن رازی است که فقط با تامل می‌شود معنی آن را فهمید.حتی نمی‌گوییم  به دیار باقی رفت، بلکه می‌گوییم شتافت.

او در ادامه گفت: هیچ کس از این قاعده (مرگ) مستثنی نیست و آن‌چه باقی می‌ماند این است که در این جهانی که زندگی می‌کردیم چقدر از خلاقیت خود استفاده کردیم، چون معتقدم خلاقان ماندگارند. و امروز ادای حقی است برای کاسه‌ساز در خانه خودش و این خانه برای همه و ملک مشاع همه ملت است.

شاهسواری افزود: امیدوارم‌ کسی شکاف ایجاد نکند؛ چون سینما مثل ملت و کشور یکپارچه است. امروز به خانواده‌اش تسلیت می‌گویم و برایشان آرزوی صبر می‌کنم و به خودمان هم تذکر می‌دهم که از یکدیگر فرار نکنیم.

این مراسم با مداحی کوتاهی از سوی سیدجواد هاشمی و خواندن نماز بر پیکر مرحوم کاسه‌ساز توسط حجت‌الاسلام والمسلمین دعایی پایان یافت.

در مراسم تشییع این هنرمند فقید، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما، سردار علی‌اکبر پورجمشید، مهدی عسگرپور تهیه‌کننده، مسعود ده‌نمکی، فخرالدین صدیق شریف، کیومرث پوراحمد، مسعود جعفری جوزانی، سیروس الوند، سیدجواد هاشمی، محمود گبرلو، حیدری خلیلی، علی سرتیپی، هاشم میرزاخانی، حبیب ایل‌بیگی، حبیب اسماعیلی، حبیب‌الله بهمنی، انسیه شاه‌حسینی، باشه آهنگر، مجید رجبی معمار و علی قائم‌مقامی و  جمعی دیگر از هنرمندان حضور یافتند.

گفتنی است؛ حبیب‌الله کاسه‌ساز که بیشترین توجه را بعد از سال‌های هشت سال دفاع مقدس به سینمای دفاع مقدس داشت، پس از گذراندن دوره‌‌ای از بیماری سرطان، صبح روز چهارشنبه ۲۸ تیر ماه دار فانی را وداع گفت./ص

باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.