امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 83363
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار بابل, سخن سردبیر, سیاسی, مذهبی, نماز،نماز جمعه، قرآن تاریخ انتشار : 02 شهریور 1397 - 17:23 | | ارسال توسط :

غدیر سرآمد همه اعیادو هویت شیعه/نهادهاى حاکمیتى باید نگاه فراجناحى داشته باشند/بیداری ملت شرط پیروزی بر دشمن

خطبه‌های امروز نمازهای جمعه شهرستان بابل با محوریت مبارزه با نبرد اقتصادی دشمن علی‌الخصوص آمریکا، رانت خواران و فاسدان، ایستادگی و کار جهادی دولت‌مردان و الگو پذیری از حکومت علی(ع) در کنار زنده نگه داشتن عید غدیر توسط خطبای جمعه ایراد شد.

به گزارش بابل نوین، مردم ولایتمدار شهرستان بابل با حضور در صوف منظم و دشمن‌شکن نماز عبادی سیاسی جمعه بر اراده مبارزه با آمریکا تاکید و از دولتمردان خواستند با کار جهادی و مبارزه با فاسدین اقتصادی عزت بیشتری را در جامعه اسلامی به ظهور برسانند.

 

نهادهاى حاکمیتى باید نگاه فراجناحى داشته باشند
حجت‌الاسلام حسین تقی‌پور در خطبه‌های امروز نمازجمعه شهر گتاب با گرامی‌داشت هفته دولت اظهار کرد: هفته دولت همراه با یاد و خاطره شهیدان رجائی و باهنر برگزار می‌شود  که با نگاه ویژه به تعامل رهبری با دولت ها به این سه مسیر راهبردی ایشان برخورد می کنیم.

وی افزود:ضرورت حمایت حکیمانه از دولت‌ها یکی از راهبردهای اصلی رهبری است که با توجه به معیارهایی آنچه از سیره و منویات امام‌خمینى(ره) و رهبر معظم انقلاب بر می‌آید حمایت از دولت‌‏ها با وجود اختلاف‏ نظرهاى موجود بوده است و از آن‏جا که منفعت انقلاب بر منفعت حزبى و جریانات سیاسى تقدم دارد، حمایت از دولت‌‏ها براى پیشرفت انقلاب و ارزش‌‏هاى آن لازم و ضرورى است.

امام جمعه گتاب ادامه داد: کمک برای رسیدن به اهداف مطرح شده در برنامه‏‌هاى آینده‌نگر و اسناد بالادستى جزو دیگر ‏برنامه های رهبری در این مسیر بود و به این نکته اعتقاد دارند که دولت برآمده از اصل مردم‏سالارى دینى است لذا حمایت از دولت می‌‏تواند تمکین به مردم‏سالارى دینى قلمداد گردد.

این مسئول تصریح کرد: پشتیبانى از دولت‌ها می‌‏تواند موجب ایجاد وحدت، جلوگیرى از تفرقه و ایجاد فضاى دوقطبى گردد و ایجاد دل‏گرمى در مسؤولین جهت افزایش توان خدمت‌رسانى هم جزو دیگر برنامه های رهبری در راه حمایت از دولت هاست.

حجت‌الاسلام تقی‌پور گفت: تعامل بسترى است که می‌توان براساس آن دغدغه‌هاى مردم و انقلاب را مطرح کرده و حل آن‌ها را پیگیرى نمود البته کمک به دولت‏‌ها در فضاى منطقه‌اى و بین‌‏المللى با هدف تقویت دولت به ‏عنوان یک نهاد حقوقى جمهورى اسلامى و افزایش توان آن در صحنه‏‌هاى بین‌المللى و جلوگیرى از متهم شدن به جدایى از مردم و تقابل با راى آن‌ها نیز جزو اساس مدیریت معظم‌له بود.

وی با اشاره به اصل دوم اصول حمایت از دولت‌ها توسط رهبری که ما هم باید از آن تبعیت کنیم افزود: در مسیر حمایت رهبری مواردی مانند اصل ترجیح حمایت بر انتقاد، اصل عدم تعارض حمایت با انتقادهاى دیگران‏، اصل عدم تعمیم حمایت به همه فعالیت‌‏ها و کارکردهاى دولت‏  وجود دارد.

خطیب جمعه گتاب تاکید کرد: در اصل دوم ضرورت و اهمیت نقد منصفانه‏ بسیار مهم است، دولت‌ها نگاهشان بعضا منفعت جریانى و کوتاه مدت می‌باشد ولى حاکمیت و نهادهاى حاکمیتى به‏ علت خصایص ذاتى و ماموریت‌ه‏اى که دارد کلان‌‏نگر هستند لذا در برخى موارد نقد را لازم فرض می‌کندو ایضا مورد بعدی برنامه‌هاى دولت‌ها با چالش‌ها و آسیب‌هایى مواجه و ممکن است در برخى موارد با اصول و ماموریت‌هاى انقلاب فاصله و تضاد داشته باشد.

تقی‌پور ادامه داد: دولت‌‏ها ممکن است به هر دلیلى از مسیر انقلاب و نظام انحراف‌هایى داشته باشند، نقد منصفانه و عالمانه‏ می‌تواند مانع از انحراف دولت شود و حاکمیت و نهادهاى حاکمیتى باید نگاه فراجناحى داشته باشند، این نگاه فراجناحى علاوه بر احترام به اکثریت باید از حقوق اقلیت هم دفاع کند از همین رو به حاشیه رفتن مسئولیت اصلى دولت و تقدم یافتن مسائل فرعى، حواشى و غیرضرور که ممکن است دولت و انقلاب را با آسیب و چالش همراه کند در این مسیر قرار دارد که باید به ان توجه کرد.

وی محورهاى نقد از دولت را در چهار دسته تقسیم‌بندی و اظهار کرد: اولین محور نقد و انتقاد از دولت، جایى است که خطوط قرمز نظام زیر پاگذاشته شود و دومین مورد جایى که ممکن است نهادها، جایگاه‌هاى انقلابى و ارزشى در موضع ضعف قرارگرفته و تخریب شوند و محور سوم تخطئى دولت‌ها از اجراى اسناد بالادستى‏ و نهایتا در صورت مغایرت مواضع، دیدگاه‌ها و عملکرد دولت با مواضع، تدابیر و فرامین رهبر معظم انقلاب‏ می تواند مسیر نقد بر آن‌ها را هموار کند.

امام‌‌جمعه گتاب یادآور شد: ویژگى‌‏هاى مدیریت کارآمد و خدمتگزار در نظام اسلامى در ابتدا خدمت به مردم‏ است و در این مسیر رهبر انقلاب بر جلوگیری از فساد مدیریتی تاکید و می فرمایند “اگر مدیرى خداى نخواسته فاسد شد، دیگر نمی‌تواند به مردم خدمت و براى آن‌ها مفید باشد”.

این مسئول تاکید کرد: داشتن روحیه‏ تلاش و جهادی براى رفع مشکلات را از دیگر شاخصه‌های مدیر انقلابیست و مدیریت با الگوهاى ناکارآمد غیربومى‏ هم خود نوعی چالش محسوب می‌شود، مدیریت غرب‏زده به‌‏دنبال الگوهاى وارداتى و غیرمنطبق بر مسائل کشور است، که قرار است به‏‌صورت کپسولى مسائل کشور را حل نماید.

وی صداقت در وعده به مردم‏ را جزو مهمترین رکن مدیریت در دولت ها قلمداد کرد و افزود: دادن وعده‌هاى مشخص، دروغین یا حداقل غیرقابل تحقق به مردم و در صورت عدم تحقق و مشخص شدن تبلیغاتى بودن این‌گونه وعده‌‏ها، به ناکارآمدى دولت در نگاه مردم کمک مى‌کند، البته این مسأله به این معنى نیست که اصولاً دولت نباید وعده به مردم بدهد بلکه به این معنى است که وعده تا جاى ممکن باید صادقانه باشد و نه صرفاً تبلیغاتى و براى کسب رأى.

حجت‌الاسلام تقی‌پور در پایان گفت: فساد در هر صورت عامل ناکارآمدى و فساد اقتصادى که سبب ناامیدى مردم از نظام اسلامى است، یکى از عوامل ناکارآمدى نظام اسلامى از سوی دشمنان تلقی می‌شود که باید به صورت ویژه برای آن تدبیر و کار جهادی کرد.

 

عید غدیر سرآمد همه اعیاد و هویت شیعه محسوب می‌شود
نماز سیاسی عبادی جمعه دوم شهریور ۹۷ دارالمومنان بابل به امامت حجت‌الاسلام مجتبی روحانی، امام‌جمعه بابل در مصلای بزرگ این شهر برگزار و این مسئول با اشاره به اهمیت نماز جمعه اظهار کرد: در روایتی از امیرالمومنان علی(ع) تاکید شده است که یک نمازجمعه را بدون عذر ترک نشود و روایات اهل‌بیت(ع) تاکید زیادی بر حضور در این فریضه عبادی سیاسی دارد.

وی افزود: مشکل مهم جامعه بشری در طول تاریخ، ریشه در ولایت غیرالهی دارد و افراد غیر الهی مدیریت جامعه را بر عهده گرفتند، حقیقتا ولایت و اداره جامعه بشری امری الهی و خداوند برای هدایت جامعه بشری فرستادگانی را مشخص کرد.

امام‌‌جمعه بابل ادامه داد: شاهد هستیم هرجا این ولایت را کسانی دیگر در دست گرفتند، انحراف و مشکلات در مسیر جامعه ایجاد شد و موضوع غدیر موضوع شخصی در انتصاب امیرمومنان علی(ع) نبود بلکه امری از جانب خداوند متعال است تا مسیر نورانی هدایت امتداد پیدا کند.

این مسئول با تبریک ولادت با سعادت امام‌هادی(ع) در ۱۹ ذی‌الحجه تصریح کرد: امام‌هادی(ع) منشور امامت را در قالب زیارت جامعه کبیره برای جامعه به یادگار گذاشت تا چهره امام معصوم که برخواسته از جریان غدیر است، بیشتر مورد توجه قرار گیرد، زیارت غدیریه را فراموش نکنید این زیارت در قالب کلمات‌و جملات پرمعنا، معرفت کاملی نسبت به ائمه معصومین به ویژه امیرالمومنان علی(ع) ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: عید غدیر عیدالله‌الاکبر است و سرآمد همه اعیاد محسوب می‌شود، عید غدیر هویت شیعه است و باید شیعیان برای حفاظت از این عید سنگ تمام بگذارند.

وی وظیفه ابلاغ، دفاع از غدیر، تثبیت مساله غدیر و تبدیل آن به عنوان یک فرهنگ در جامعه را بسیار مهم خواند و افزود: اگر غدیر نباشد بعثت پیامبران ابتر است، دفاع از غدیر یک وظیفه مهم است، در این راه و مقابل شبهه افکنی‌های دشمنان باید خود را قوی کنیم.

خطیب جمعه بابل یادآور شد: هیات‌های مذهبی به مصیبت‌ها تنها نپردازند بلکه سرور و عید اسلامی را با شکوه برپا کنند، خطبه خوانی غدیر و هدیه دادن کتاب در منزلت امام‌علی(ع) به یکدیگر مورد توجه قرار گیرد، تلویزیون‌های شهری و امکانات تبلیغی برای عید غدیر و معرفی شخصیت امیرالمومنان علی(ع) به کارگیری شود، سادات بیشتر از دیگران به عید غدیر توجه کنند.

این مسئول با گرامی‌داشت هفته دولت اذعان کرد: شهیدان رجایی و باهنر شخصیت‌هایی بودند که از ابتدای انقلاب ارزش‌های دولتمرد اسلامی را به ظهور رساندندو با تمام وجود خود خدمت خالصانه را معنا کردند، از خدمتگزاران و مدیرانی که امروز میز خدمت را بر پا کردند و پاسخگوی مراجعان بودند تقدیر می‌کنم.

روحانی ادامه داد: مسؤولیت در نظر مسؤول در نظام اسلامی طعمه نیست بلکه امانتی برای خدمت به مردم است، اشرافیت کاذب موجب دوری مسئولان از مردم می‌شود.

امام جمعه بابل در پایان گفت: نگاهی که خدمتگذاری را عبادت می‌داند و حاضر نیست در این عبادت خیانت کند، نگاه دولت مرد تراز انقلاب اسلامی است، خدمت به مومنان و ولایتمداری توام با بصیرت انقلابی و سیاسی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

مسئولین کلانی که خود را ولایت‌مدار می‌دانند چرا پیروی از رهبری نمی‌کنند
حجت‌الاسلام محمد پوررمضان در خطبه‌های نماز وحدت آفرین جمعه بخش بندپی‌شرقی بابل ضمن تبریک هفته دولت با برشمردن شاخص‌های دولت کار آمد اظهار کرد: فرا رسیدن هفته دولت از یک سو فرصتی برای بررسی عملکرد و کارنامه دولت و از دیگر سو فرصتی است برای بازخوانی شاخص‌های دولت اسلامی و مطالبه آن از دولت کنونی تا دولتمردان جهت گیری کلان خود را در همین سمت و سو داشته باشند.

وی افزود: وصف دولت کارآمد با شاخص‌های  چون دولت انقلابی و عزتمند ممکن است و در نظام اسلامی کارآمدی باید در جهت تحقق خواست‌ها و اهداف اسلامی باشند، دولتی انقلابی است که مبتنی بر روحیه انقلابی باشد و تلاش کند شعارها و ارزش های انقلاب در افکار و رفتار مردم پمپاژ شود.

امام‌جمعه بندپی‌شرقی ادامه داد: دولت انقلابی منافع ملی را قربانی مصالح زودگذر نمی‌کند و بر دشمن اعتماد ندارد، نباید رفاه و آبادی را هدف عمده قرار دهد و در این مسیر حاضر به چشم‌پوشی از آرمان‌های انقلاب شود، دولتی عزتمند است که بتواند منافع ملت را در سطح نظام بین‌الملل حفظ کند.

این مسئول شاخص دیگر را دولت جهادی عنوان و خاطرنشان کرد: مدیری که در شرایط کمبود و وجود موانع متعدد بتواند مشکلات را هر چه زودتر کمتر یا از بین ببرد آن مدیر جهادی عمل کرده است البته دولت جهادی نشانه‌هایی مانند خدمت با نیت الهی، تخصص دانش و درایت، استقامت و تداوم در کار، شوق خدمت بی‌منت، سرعت عمل، جوانگرایی، کار گروهی و مشارکت جمعی، پرهیز از فساد، انحراف و توجه به کیفیت و رعایت قانون را سرلوحه خود قرار و به آن عمل می‌کند.

حجت‌الاسلام پوررمضان گفت: دولت شایسته‌ سالار دولتی کارآمد خواهد بود که امور اداره خود را در اختیار شایستگانی بگذارد که از تعهد و تخصص لازم برای سمت محوله برخوردار باشند.

وی افزود: اگر از ویژه‌خواران به جای شایستگان استفاده شود سرانجامی جز ناکارآمدی دولت نخواهد داشت، غلبه ملاحظات سیاسی بر شایسته سالاری جان دولت را به هن هن می‌اندازد.

خطیب جمعه بندپی‌شرقی دولت فساد ستیز را یکی دیگر از شاخص‌های دولت در تراز انقلاب اسلامی مطرح و تاکید کرد: بدون مبارزه با فساد و فاسد سخن از کارآمدی نمودن گزافی است پوچ، علی‌رغم آن که در اذهان اینگونه شکل گرفته که دستگاه قضایی در صف اول مبارزه با فساد باید قرار داشته باشد باید گفت که این دولت است که باید پیشگام مبارزه با فساد باشد چون بیشترین گردش مالی کشور در دستگاه‌های دولتی صورت می‌پذیرد، ستیز با فساد در سایه قانون‌گرایی و تقویت بازرسی ممکن خواهد شد.

این مسئول با تاکید بر چابک‌سازی دولت ادامه داد: دولتی که از بوروکراسی عریض و طویل رنج می‌برد و بخش عمده از درآمدهای خود را خرج هزینه‌های آن می‌کند نخواهد توانست سخن از کارآمدی به میان آورد.

پوررمضان تصریح کرد: هر کس رئیس‌جمهور آمریکا شد بر اساس یک سنت جاری که به قانون تبدیل شد باید از کارهای تجاری و یا هر شغل دیگر کناره بگیرد و مقامات آمریکایی ملزم به رعایت آن قانون هستند،اگر همین قانون در جمهوری اسلامی برای مسئولین به اجرا در می‌آمد و مراکز اطلاعاتی نظارتی برای اجرای دقیق آن نظارت می‌کردند آیا بخش عمده‌ای از ناهنجاری‌های اقتصادی فرصت بروز پیدا می‌کرد؟

وی افزود: وقتی فلان وزیر صاحب ده‌ها شرکت خصوصی است با بهره‌گیری از رانت موقعیت شغلی و رانت اطلاعاتی در کار واردات و صادرات فعال است چگونه می‌توان انتظار بهبود شرایط را داشت، فلان مدیر به تروریست‌های اقتصادی اجازه می‌دهد با کارت بازرگانی به نام یک خانم روستایی و فقیر ۶۰۰ دستگاه اتومبیل لوکس وارد کند، آیا امیدی هست که وضعیت مطلوب حکم فرما شود.

امام‌ جمعه بندپی‌شرقی اذعان کرد: رهبر معظم انقلاب فرزندان خود را با تاکید از هرگونه فعالیت تجاری و اقتصادی منع کرده‌اند این شرط را برای دامادهای خودش نیز لازم دانسته است و رهبری به فرزندان خود فرموده‌اند چنانچه قصد داشتید وارد فعالیت‌های اقتصادی بشوید به مسئولان ثبت‌احوال می‌گویم نام مرا از شناسنامه شما حذف کنند، مسئولین کلانی که خود را ولایت‌مدار می‌دانند چرا پیروی از رهبری نمی‌کنند.

 

بیداری ملت شرط پیروزی بر دشمن/ تحریم‌ها تاثیری در اراده ملت ندارد
حجت‌الاسلام عباس بابائیان در خطبه‌های این هفته با اشاره به مساله ولایت و امامت اظهار کرد: مسأله امامت، ولایت و زنده نگه‌داشتن غدیر، زنده نگه‌داشتن اسلام است، کمال دین و اتمام نعمت‌های الهی در جمال ولایت و غدیر روز تعیین الگوی همیشگی حکومت، که یک چنین شخصیتی باید اداره حکومت کند.

وی افزود: تمسک به ولایت علی(ع) یعنی تمسک به استقرار عدالت در جامعه و الگو قرار دادن آن حضرت در شیوه اجرای حکومت و تبعیت از مقاصد او در قول، فعل، گفتار و عمل است نه تمسک به محبت تنها.

امام‌جمعه بابلکنار ادامه داد: پیام غدیر و ولایت الهی آگاهی انسان به توحید، نبوت، معاد و امامت، رساندن انسان به انسانیت و تقوا، رساندن انسان به سعادت، نیک‌بختی و عدالت، هدایت انسان به سوی خدا و معنویت، پرورش انسان‌های شهادت طلب و مبارز، بود، افرادی دارای ولایت هستند که ولی را بشناسند، فکر ولی را بدانند، با ولی همفکر بشوند، با ولی هم عمل بشوند، عمل ولی را بشناسند، دنبال ولی راه بیفتند.

این مسئول با اشاره به وضعیت نابسامان اقتصادی در کشور خاطرنشان کرد: آمریکا و دشمنان این ملت بدانند که تحریم‌های اقتصادی هیچ تأثیری در اراده پولادین مردم ایران نخواهد داشت، استقلال فقط حفظ مرزهای جغرافیایی نیست، وقتی ارزش پول و سرمایه مردم به دلیل سیاست غلط اقتصادی به یک سوم کاهش پیدا می‌کند یعنی این که استقلال کشور آسیب دیده است.

حجت‌الاسلام بابائیان گفت: مشخص شدن لیست ۱۰۰ نفر دو تابعیتی، رسیدن مبارزه با مفاسد اقتصادی به دانه درشت‌ها، حاشیه‌سازی برای فرمایشات ارزشمند رهبری، عقده‌گشایی از سپاه پاسداران و روحانیت، فرار از شکست برجام و مذاکره از دلایل برجسته‌سازی حادثه تجمع طلاب حوزه علمیه قم بود، کسانی که برای حل معضل اقتصادی، پیشنهاد رفع حصر و ممنوع‌التصویری فتنه‌گران را مطرح می‌کنند، منظورشان این است که تا نظام، مردم و رهبری طبق خواسته ما سران فتنه را از حصر و ممنوعیت خارج نکنند، اقتصاد و معیشت مردم را گروگان خود خواهیم داشت و اجازه بهبود اوضاع اسفبار مردم را نخواهیم داد.

وی افزود: هرگز نباید اجازه داد به علت بی‌کفایتی برخی مدیران، چهره پاک و انقلابی نظام اسلامی توسط مشتی سودجو، فرصت‌طلب و رانت خوار که نقش ستون پنجم دشمن را ایفا می‌کنند به فساد آلوده گردد باید شجاعانه ریشه فساد را از درون خشکاند.

خطیب جمعه بابلکنار اذعان کرد: بسته بانک مرکزی به گونه‌ای است که احساس می‌شود میلی برای کنار گذاشتن دلار از مبادلات اقتصادی کشور وجود ندارد، کاش در بسته اقتصادی جایی هم برای رونق اقتصادی، تولید داخل و حمایت از بنگاه‌های کوچک در نظر گرفته می‌شد ، جالب است که دولتی‌ها می‌گویند به خودروسازان اجازه کاهش قیمت خودرو را نمی‌دهند، آیا خودروسازان آن قدر تام الاختیارند که اجازه نمی‌دهند یا این‌که با دولتمردان هماهنگ‌اند.

بابائیان ادامه داد: برخورد مهربانانه با احتکارکنندگان کالاهای اساسی مردم، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت، ۹۵ درصد مردم معتقدند با محتکران باید مانند خائنان زمان جنگ برخورد شود، در ترکیه دولتمردان خط مقدم نبرد با تحریم‌ها و زیاده خواهی‌های آمریکا ایستاده‌اند اما در کشورمان برخی مسئولین با هر تهدید آمریکا به این فکر می‌افتند که چگونه می‌توان به دشمنان بی‌رحم و جنایتکار امتیاز بیشتری داد.

این مسئول با انتقاد تند از کسانی که به دنبال مذاکره با آمریکا هستند گفت: قبول مذاکره جدید با آمریکا به منزله پذیرش مرگ برجام است، وقتی ایران به مذاکره بپردازد قبول کرده که برجام دیگر وجود خارجی ندارد و ایران دیگر امتیاز منزوی کردن آمریکا را از دست خواهد داد، همه بدانند در صورت سلطه آمریکا به ایران و سقوط نظام اسلامی دشمن بعد از تجزیه ایران، بلایی سر مردم خواهد آورد که نظیر آن را حتی در سوریه، عراق و لیبی کسی ندیده باشد بنابراین بیداری ملت، شرط پیروزی است.

امام‌جمعه بابلکنار در پایان اضافه کرد: کسانی که به دنبال ترمیم پل رابطه با شیطان بزرگ هستند بدانند که این پل لغزنده و خطرناک یک طرفه در اختیار انگلیس بوده، در سال ۱۳۳۲ به شیطان بزرگ واگذار شد و قربانی‌ مثل مصدق داشت در سال ۱۳۵۷ توسط امام(ره) به کلی تخریب شد، از این پل توهمی بیش نمانده است، تا آدم شدن شیطان که محال است این پل درست شدنی نیست.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.